Loprais Team to má za sebou

5. leden 2007 10:00

Úvodní fázi Dakaru, pro fanoušky atraktivní, ale pro závodníky úmornou, má Loprais Tatra team úspěšně za sebou. Jak závodní vůz Aleše Lopraise, tak doprovodná šestikolka Martina Kahánka prošly bez zaváhání.

Celá přejímka se tradičně protáhla až do večerních hodin kvůli enormnímu množství účastníků. Úvodní částí jsou tradičně administrativní přejímky, kde se kontrolují licence všech zúčastněných, a homologace vozu. Závodníci navíc přebírají a montují bezpečnostní výbavu, která je pro rallye předepsána, ať už se jedná o systém varovných signálů Sentinel, systém satelitního sledování vozidel Iritrack a E-Track nebo se fasuje speciální navigační přístroj GPS. Posádky zároveň dostávají itinerář a mapu na evropskou část závodu, lodní lístky na přelodění do Afriky a probíhá kontrola zdravotních výkazů. Zároveň se kontroluje základní bezpečnostní výbava vozu. "Naše auto prošlo celkem v pohodě, měli jsme pouze miniaturní problém v podobě už starší baterie náhradního napájení GPS přístroje. Komisařům se tři roky zdály být moc, tak jsme museli koupit novou," řekl k průběhu přejímek mechanik a navigátor soutěžní posádky Petr Gilar.

Následuje technická přejímka ve zvláštním, k tomuto účelu dislokovaném stanu. V něm vůz dostane startovní číslo a registrační cedulku rallye a zároveň komisaři zaplombují blok motoru a turbodmychadla.

Protože se přejímka protáhla do večerních hodin, náš tým komisařům jejich úlohu trošku ulehčil. Petr Gilar vydatně asistoval při plombování motoru a mechanik z doprovodného vozu Petr Čapka nezapřel letitou praxi výrobce všech reklamních tatrováckých polepů a všechna čísla nalepil osobně. Po přejímce zamířila závodní Tatra č. 512 do parc fermé, tedy uzavřeného parkoviště závodních strojů, kde vozidla zůstávají až do startu soutěže, aby na nich nikdo nemohl provádět jakékoli úpravy.

Nejen obě kanárkově žluté tatry, ale i náš novinářský Nissan Navara podléhá technickým přejímkám a musí splňovat požadavky pořadatelů, ať už povinnou výbavou (ochranný rám, osvětlení, vyjížděcí plechy, lopaty, náhradní kola, příprava na elektronické sledovací systémy, bezpečnostní sedačky) nebo homologací.

Karel Loprais potkával během administrativních přejímek spousty dávných známých (třeba známý belgický harcovník Guy Colsoul, jinak uznávaný úpravce motorů Mitsubishi, jehož syn startuje jako navigátor Gerarda de Rooye), slečnám od A.S.O. u přepážek vyřizoval srdečné pozdravy od Josefa Kaliny a občas narážel na nechápavé obličeje, proč nesedí za volantem kamionu (šéfkomisař FIA pro trucky Fabien Calvet: "Pane Lopraisi, to nemyslíte vážně!").

Celkově vzato je ovšem přejímka pro posádku press caru jednodušší. Komisaři nejsou tak důslední při kontrole homologace ani bezpečnostní výbavy. A moje maličkost si alespoň mohla vyzkoušet, co tahle kratochvíle, na kterou padla většina odpoledne, obnáší.

V jednom však budeme mít proti asistenčním kamionům výhodu: po celou dobu závodu máme předepsánu maximální rychlost 120 km/h, zatímco asistenční trucky mohou jet jen devadesátkou.

Číslo 928 je na dveřích stříbrné navary nalepeno, můžeme vyrazit

Jiří Vintr
Loprais Tatra Team
Lisabon

autor: Loprais Tatra Team
Spustit audio