Podmínky pro používání zimních pneumatik se zatím nemění
Zatím klid před bouří hlásí naše pneuservisy. Podle jejich zkušeností nejdříve příští týden, až se zhorší počasí, začnou lidé přemýšlet nad přezutím auta na zimní kola. A jak jsme zjistili, podmínky pro jejich použití budou stejné jako loni – bude záviset na počasí, i když na jaře se mluvilo o tom, že rozhodující bude datum.
Povinné používání zimních pneumatik bez ohledu na počasí prosazovali především policisté, přesto v nadcházející sezóně zůstane vše při starém. Zimní pneumatiky budou od listopadu do konce března povinné pouze tehdy, pokud se na silnicích vyskytuje led, sníh nebo námraza nebo se dá taková situace předpokládat. Důvod, proč se nic nemění, je jednoduchý – loňská zima byla příliš mírná.
„Až na krátké časové úseky nedocházelo k takovým povětrnostním podmínkám, v nichž by vznikaly pochybnosti, zda je, či není nutné zimní pneumatiky používat. Proto s případnou změnou počkáme ještě jednu sezónu,“ vysvětluje Šárka Homfray z legislativního odboru ministerstva dopravy.
Podle ní se loňský model osvědčil. Většina motoristů měla na autech zimní pneumatiky, i když mnozí nechávali přezutí až na konec října nebo na listopad. I letos se dá čekat, že za měsíc budou mít v pneuservisech pořádně nabito, takže je dobré sledovat předpověď počasí a nenechávat přezutí pneumatik až na poslední chvíli.
Nejde jen o snadný rozjezd!
Zimní kola totiž nejsou určena jen na sníh a led, ale jak potvrzuje Rudolf Smutný z Goodyearu, už při teplotách pod plus sedm stupňů Celsia mají lepší přilnavost k vozovce a tím samozřejmě zkracují i brzdnou dráhu.
„Zimní pneumatika při nízkých teplotách neztrácí elasticitu – je přilnavější. Naopak letní pneumatika při sedmi stupních zatuhne a brzdná dráha je delší. Nejde tedy jen o to, že se se zimní pneumatikou lépe rozjedu, ale také zastavím na přechodu,“ upozorňuje.
Připomeňme, že zimní pneumatiky musí být označeny sněhovou vločkou nebo písmeny M+S, takže do této kategorie spadají i pneumatiky univerzální. Ze zákona je stanovena i minimální hloubka dezénu, která je čtyři milimetry. Pokud je nižší, vlastnosti pneumatiky se výrazně mění.
Pozor na značku Zimní výbava
„Stopa pneumatiky odvádí určitý objem vody. Pokud má čtyři milimetry, bavíme se o 100 procentech vody. Pokud má tři milimetry, ztráta už je 50 procent. Pak hrozí větší riziko aquaplaningu,“ varuje Rudolf Smutný.
Přestože jako loni zůstává pro použití zimních pneumatik rozhodujícím faktorem počasí, pak existují silnice, kde to neplatí. Jsou to cesty, na kterých je instalovaná značka Zimní výbava. Tradičně to bývá třeba v Podkrkonoší nebo Jeseníkách, ale třeba také na silnici první třídy číslo 35 u Mohelnice.
Zkušenosti však ukazují, že pokud je počasí hodně nezimní, pak jsou policisté tolerantní, přestupek řeší domluvou a až dvoutisícovou pokutu řidičům nedávají.