Toyotám hrozí potenciální požár. Jsou svolávány do servisu
Největší automobilka Toyota svolává skoro 7,5 miliónů aut po celém světě. Mají problém se spínačem oken, který se může roztavit. Problém se týká i nejméně 8300 aut, která byla prodána jako nová v České republice.
„Jde o modely Yaris, Auris, RAV4 a Corolla v době výroby přibližně mezi lety 2006 a 2008. To je však předběžný údaj,“ řekl Radiožurnálu Tomáš Vaněk z českého zastoupení. Celkové číslo se totiž může měnit i s ohledem na dovozy aut z druhé ruky. Všechny majitele, které má automobilka v databázi, obešle. Pokud by některý z majitelů měl pochybnosti, může si pro bližší informace zajet do servisu. Tam mu případně vadný ovladač elektrických oken během hodiny zdarma vymění.
„Spínač se může vlivem různých faktorů odírat, a pokud se nepoužije vhodný prostředek na jeho vyčištění nebo promazání, může dojít k přehřívání spínače a tím i k roztavení některých jeho částí,“ dodává Vaněk.
Společně s redaktorem Jiřím Červenkou ze serveru Auto.cz jsme hledali na ulici vůz, kterého se týká nebo týkala nějaká svolávací akce. Nebo bychom spíš měli hledat vůz, kterého se žádná akce netýkala? „Svolávací akce není v automobilovém průmyslu nic nového, ale pravdou je, že se o nich často neví. Narozdíl od USA, kde tyto akce nařizuje Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu, v Evropě žádná podobná centrální instituce není. Je tedy na rozhodnutí automobilek, zdali svolávací akci vyhlásí, nebo ne,“ vysvětluje Červenka.
Samovolné zrychlování aut řešila Toyota před pár lety
Nakonec jsme našli Hondu CR-V, jejíž americká verze byla v minulém týdnu právě Národním úřadem pro bezpečnost provozu označena za předmět svolávací akce kvůli problémům se stahováním oken. To je i aktuální problém evropských toyot.
Možná by bylo lepší řešit tuto ne zcela banální záležitost spíš v rámci garanční prohlídky vozu? „Ve vozech hrozí riziko zkratu a následného požáru, což je potenciálně velmi vážný problém. Nezapomínejme, že je to jen pár let, kdy Toyota nedobrovolně svolávala vozy v USA kvůli nechvalně známému problému s neúmyslným zrychlováním,“ vzpomíná Červenka.
Podobné podcenění věci už automobilka nemůže riskovat. Obecně pak platí, že Evropské automobilky dávají před masivními svolávacími akcemi přednost jakýmsi „tichým výměnám" v rámci servisních prohlídek.