3. etapa: jedna duna za druhou

8. leden 2013 00:40

Třetí rychlostní zkouška na území Peru se opět jela jenom v písku a dunách. Dakarský konvoj opustil dvoudenní bivak v Piscu a přesunul se do Nazcy, kde očekával závodníky. Ti museli zdolat 343 kilometrů ve 40stupňovém horku. Sto kilometrů byla spojovačka, zbytek měřený úsek.

Letošní 35. ročník rallye Dakar je ve srovnání s předchozími čtyřmi jihoamerickými trochu jiný. Na začátek pořadatelé dávali většinou lehčí etapy, aby se závodníci a jejich technika dostali do tempa, ale letos je to naopak.

Od začátku se jede v písku a dunách a už první etapa, kde rychlostní zkouška měřila jen 13 kilometrů, připravila mnohým závodníkům perné chvilky. Stroje se topily v jemném písku, mezi nimi například i hummer Robbyho Gordona, který kvůli tomu ztratil drahocennou půl hodinu. A pro některé znamenala i konec.

Druhá a dnes i třetí etapa naservírovala jezdcům a posádkám tolik písku, že by mohli do konce života stavět bábovičky. Nejtěžší část na ně čekala v úvodní třetině speciálu. V cíli etapy pak všichni mluvili o velmi náročné navigaci, hlavně v okolí 68. kilometru a nekončících dunových polích. Místní tomu říkají Erg.

Motorky

Francesco Lopez z Chile byl nejrychlejším jezdcem v sedle motorky a 243 měřených kilometrů zvládl projet v nejlepším čase 2 hodin a 38 minut. Je to už jeho druhé vítězství na letošním Dakaru, ale protože včera na trati bloudil a ztratil hodně času, na první místo v celkové klasifikaci to nestačí. Na to se posunul z pátého místa Francouz Despres, který byl dnes jen o čtyři minuty pomalejší a skončil třetí. Využil toho, že nestartoval do rychlostní zkoušky jako první, takže neměl tak náročnou navigaci.

Konec nadějí po pádu z motorky hned v první etapě

„Dnešní rychlostní zkouška byla opravdu dobrá. Nic výjimečného, ale myslím si, že jsem se posunul hodně dopředu v celkové klasifikaci. Startoval jsem z 12. místa, ale netrvalo dlouho a dohnal jsem vedoucí jezdce. Od 190. kilometru až do cíle jsme pak jel v čele. Na to, že jsem startoval dvacet minut za Barredou a Pedrerem, je to dobrý výsledek,“ popsal svoje pocity po dojetí do cíle.

Mezi dvě KTM Lopeze a Desprese vrazil jako klín svoji husqvarnu Portugalec Paulo Goncalves. Ten však čelo kategorie motorek neohrožuje, protože včera byl dokonce až pětapadesátý s půlhodinovou ztrátou a navíc dostal 15minutovou penalizaci.

Ty o deset? Já o patnáct

První je tedy celkově Despres s náskokem necelých tří minut na Lopeze a třetí je Nor Ullevalseter o další dvě minuty. Na prvních třech místech jsou jen stroje KTM. Za nimi si „brousí válce na vítězství“ dvě yamahy a v jejich sedle dva Francouzi – Olivier Pain a David Casteu. Pain se posunul až z 11. místa, Casteu byl šestnáctý.

Barreda a Pedrero, kteří včera skončili na prvních dvou místech, dnes nezopakovali dobrý výkon. Oba dva měli problémy s navigací a nabrali kolem půl hodiny ztráty. Barreda tak spadl z 1. místa na 18. a Pedrero je na 23. místě. Včera druhý Rubens Faria také klesl a je až jedenáctý.


Svitko opět ukazuje, jak se „jezdí na Slovensku“

Štefan Svitko už je v top 10 průběžného pořadí. Tento slovenský jezdec a několikanásobný mistr evropy v cross country jede opravdu skvěle a na prvního Desprese ztrácí jen necelých deset minut. V dnešní rychlostní zkoušce byl pomalejší než Lopez o devět minut. Další slovenský motorkář Ivan Jakeš byl dvanáctý.

Písečné kopce obsypané auty domácích fanoušků Dakaru

David Pabiška z týmu KM Racing zajel opět umístění v šesté desítce. Patřilo mu 54. místo se ztrátou zhruba 37,5 minuty a průběžně je na pěkném, kulatém, padesátém místě. Po třech etapách ztrácí hodinu. Jan Veselý z Czech Dakar týmu dojel na 93. místě. Celkově drží 79. příčku se ztrátou –1:42:20.

Čtyřkolky

Dnes opět vyhrál Argentinec Marcos Patronelli na Yamaze Raptor a upevnil si náskok v čele průběžného pořadí kategorie na víc než 21 minut. Povedlo se mu to i přesto, že posledních 30 kilometrů jel vlastně na prázdné gumě a musel zpomalit. Snad to není znamení toho, že Patronelli si jede vlastní závod. To by kategorie čtyřkolek ztratila na atraktivitě.

Celkově druhý je Sebastian Husseini ze Spojených arabských emirátů a třetí Chilan Ignacio Casale. Ten ztrácí 29,5 minuty. Jen o čtyři minuty za ním je však Polák Rafael Sonik, který dnes dojel druhý a vypadá to, že se dostává do tempa.

„Ztratil jsem se v okolí zrádného 68. kilometru. Myslel jsem, že jsem jel špatně, tak jsem raději všechno zkontroloval. Zdržel jsem se pár minut, ale to nebylo to nejdůležitější. To horší bylo, že jsem se až do té chvíle nemohl dosta do tempa. Potom ale začalo jít všechno mnohem lépe a cítím se dobře. Jsem rád, protože mojí dosavadní největší chybou bylo, že jedu moc rychle,“ řekl v rozhovoru po dojetí do bivaku v Nazce.

Třetím nejrychlejším časem se blýskl další polský nadějný čtyřkolkář Lukasz Laskawiec. Stupně vítězů, vlastně prvních pět míst opanovaly stroje Yamaha Raptor.

Auta

Než se začneme věnovat dnešní etapě, musíme se ještě vrátit na skok do té včerejší. A vše se bude točit okolo Carlose Sainze. Španělovi totiž včera nefungovalo GPS, a proto několik dlouhých minut jezdil dokola kolem kontrolního bodu, který „ta mašinka“ ne a ne načíst.

Robby Gordon opět jede Dakar s křiklavě oranžovým hummerem

Organizátoři se proto rozhodli vyhovět protestu „El Matadora“ (přezdívka Carlose Sainze) a do dnešní etapy tedy startoval jako lídr celkové klasifikace. Jenže nebylo mu to nic platné, protože technika na trati opět zlobila a kvůli problémům s elektronikou musel několikrát zastavovat. Nakonec ztratil půl hodiny a dojel až čtrnáctý.

Nemusel však tolik zoufat, protože jeho týmový kolega Al-Attiyah, majitel týmu Qatar Red Bull, dokázal projet náročné písečné duny nejrychleji v čase 2,5 hodiny. Jeho bugina s náhonem pouze na zadní kola zatím jede skvěle, protože do dnešní rychlostní zkoušky startoval až ze sedmého místa a až na první mini Peterhansela dokázal všechny další předjet – kromě Sainze a Peterhansela ještě De Villierse, Chabota, Terranovu a Novitskiyho.

„Vyhráli jsme etapu a stáhli čtyři minuty Peterhanselova náskoku. Mohlo to být ješt lepší, ale zastavili jsme u Carlose a chtěli mu pomoct. Vypadalo to, že má nějaké problémy s elektronikou a pojistkami, ale vzhledem k tomu, že jsme mu nebyli schopni pomoct, pokračovali jsme dál. Až do cíle jsme pak neviděli žádná jiná auta. Písek byl velmi jemný a raději jsem jel opatrně. Přece jen ještě nevím, co v našich buginách je,“ řekl v cíli třetí etapy.

Top 5 jako z mixéru

Americký bouřlivák Robby Gordon nechal smůlu z úvodních dvou etap zřejmě za sebou, protože v dnešním speciálu se jeho křiklavě oranžový hummer blýskl výborným druhým místem. Na 243 kilometrech byl pomalejší jen o 78 sekund. Mimochodem pokud je řeč o jeho hummeru, je nutné říct, že s tím klasickým má jen vzdáleně podobnou kapotu. Jinak je to čistě postavený závodní speciál s náhonem zadních kol.

Třetí dojel Peterhansel s vozem Mini se ztrátou necelých čtyřech minut a pohlídal si průběžné vedení kategorie aut. „Katarský magnát“ se dnešní výbornou jízdou posunul z průběžného sedmého místa na druhé a ztrácí 6,5 minuty. Třetí je Argentinec Lucio Alvarez s toyotou (–18:11), čtvrtý Rus Novitskiy s dalším mini (–21:10) a těsně pátý Carlos Sainz s druhou bugynou týmu Qatar (–21:16).

Startovní pole prořídlo o jednoho „minýska“, kterého rozbil polský pilot Krzysztof Hołowczyc. Stalo se tak v dunách v okolí 40. kilometru. Asi to nebylo nic lehkého, protože řidič musel být ošetřen záchranářským týmem. Navigátorovi Felipemu Palmeirovi se nic nestalo.

Kamióny

Gerard de Rooy a jeho Iveco nechtějí nechat nikoho na pochybách, že letos prostě chtějí titul šampióna kategorie kamiónů obhájit. Jako jediný pilot ve startovním poli dokázal získat hattrick a vyhrát všechny tři úvodní etapy. Naštěstí se zatím nejednalo o žádné trháky a ve všech etapách byl rychlejší jen o minuty.

Trio Kolomý, Veselý, Spáčil diskutuje o trati

Z druhého místa si ho v poklidu kontroluje Aleš Loprais s tatrou. Ztrácí sedm minut. Dnes dojel čtvrtý a byl o 4:43 pomalejší. To bylo za úvodní tři etapy zatím největší manko. Před Lopraise se dostal De Rooyův týmový kolega Biasion a druhé místo obsadil kamaz pilotovaný ruským závodníkem Nikolaevem.

Je to zatím premiérové umístění ruských strojů na stupních vítězů na letošním Dakaru a to se Vladimiru Chaginovi asi moc nelíbí. Ten totiž letos usedl do křesla vedení týmu a jak známe jeho impulzivní povahu, bude tam horko.

Jedině Vrátný dnes mimo nejlepší dvacítku

První desítku uzavírá tatra Martina Kolomého se ztrátou 19 minut. Oproti prvním dvěma etapám je to trochu pokles. Doufejme, že jen krátkodobý. Za ním jsou seřazeny tři české liazky v pořadí: 14. Vildman, 16. Valtr a 17. Spáčil. Ten ztrácí přibližně 45 minut. Tomáš Vrátný se o tři minuty nevešel do první dvacítky. Skončil tedy na 21. příčce.

V celkovém pořadí však jsou pořád všechny české kamióny v top 20. Martin Kolomý se drží v první desítce na šestém místě, na páté ztrácí deset minut. Jaroslav Valtr otevírá druhou desítku, ale na kontě už má téměř jeden a čtvrt hodiny.

Energetický nápoj, prosím

Zítřejší etapa bude doposud nejdelší, měří přes 700 kilometrů. Závodníci budou potřebovat nejen obrovskou dovednost a zdatnost v překonávání dunových polí, kde jeden hřeben následuje druhý a kde pod každým svahem může čekat ukrytá koupel v ultra jemném písku, ale k tomu ještě vytrvalost a vůli. A možná i „lopatičku a kyblíček“.

Trasa 4. etapy z Nazcy do Arequipy:
Minulý rok to byla pro mnoho soutěžících bolestná zkušenost objevit tuto oblast. Na začátku následuje jedna obtížná duna druhou, rozprostřené v nekonečné poušti, která dokáže vyvést z míry i ty nejlepší jezdce. Například Stéphane Peterhansel a Nani Roma, oba experti na jízdu v dunách, tady loni ztratili 15 minut a riskovali vedoucí místa v průběžném pořadí.

Náročnost se tentokrát ještě zvýší. Během nejdůležitější etapy prvního týdne bude rallye pro motorkáře ještě obtížnější. Budou totiž muset jet extrémně náročným dvoukilometrovým srázem, oproti němuž je proslulý dakarský sjezd písečného kopce do Iquiqe jen jízdou po skluzavce.

autoři: Dakar.com , onj
Spustit audio

Více o tématu