Auta na stlačený zemní plyn lákají čím dál víc řidičů. Velký zájem mají firmy
Spotřeba stlačeného zemního plynu se zvýšila téměř o 40 procent. V Česku na něj jezdí už skoro devět tisíc aut. O stlačený zemní plyn mají větší zájem taky automobilky, které novými modely na toto alternativní palivo častěji rozšiřují svou nabídku. I kvůli tomu přechází na stlačený zemní plyn také velký počet firem.
„Největší úspora je pochopitelně na pohonných hmotách, kdy oproti naftovým autům, která jsme měli dříve, ušetříme přibližně 50 procent. Chcete-li v číslech, v naftě jsme projeli přes půl milionu korun, dnes na CNG je to zhruba 270 tisíc,“ uvádí Jan Babka firemní zkušenost s auty na CNG.
Jeho zaměstnavatel pořídil flotilu aut na stlačený zemní plyn, takzvané CNG, v roce 2013. Hlavní motivací byla právě úspora provozních nákladů. Kilometr cesty teď firmu v průměru nestojí ani korunu a dvacet haléřů.
„Ty zkušenosti jsou veskrze pozitivní, v podstatě jediné, s čím se občas potýkáme, je nižší hustota čerpacích stanic, a člověk tak musí víc plánovat, kudy pojede,“ říká Jan Babka.
Plnící stanice
Co se týče plnících stanic na stlačený zemní plyn, těch v Česku stojí zatím stále jen sedm desítek. Za posledních deset let ale jejich počet osminásobně vzrostl. „V loňském roce se podařilo postavit 26 plnících stanic, což je obrovský nárůst oproti roku 2013, kdy jich bylo jenom 50. Dnes jich máme 76,“ říká Jan Ruml z Českého plynárenského svazu.
Firmy láká k nákupu flotily aut na stlačený zemní plyn i možnost vybudování vlastní plnící stanice. Mají je nejenom plynárenské a dopravní společnosti, ale třeba i taxislužby nebo společnosti, které rozvážejí jídlo. Také proto, že až do roku 2020 je na stlačený zemní plyn snížena spotřební daň.
„Do pololetí roku 2015 by měl být schválen Národní akční plán čisté mobility. Jedním z doporučení v tom plánu je, aby spotřební daň zůstala na úrovni roku 2020 až do doby dosažení deseti procent podílu na trhu,“ vysvětluje Jan Ruml.
Do roku 2020 by stlačený zemní plyn měl nahradit minimálně deset procent celkové spotřeby pohonných hmot. Stát se na tom dohodl s plynárenskými společnostmi. Zatím to ale nejsou ani tři desetiny procenta.