Auta s námi budou komunikovat

24. listopad 2013 13:20

Pozor, na cestě před tebou se právě stala nehoda – tak i takové hlášení může jednou čekat na řidiče. Odborníci už teď testují v autech systémy, které komunikují mezi sebou a informace předají řidičům. Ale stojí o to? Chtěli by jednou mít auto, které všechno ví?

„Ano, bylo by to určitě příjemné, myslím si, že ano, ale to je hudba budoucnosti.“ Ale ne tak vzdálené, alespoň podle přesvědčení Zdeňka Lokaje z Fakulty dopravní ČVUT. „Nevěříme, že je horizont v řádu pěti až deseti let, ale to je věštění z křišťálové koule. Je tam příliš mnoho aspektů, které na to mají vliv,“ říká Zdeněk Lokaj.

Čtěte také

Každopádně po technické stránce už na vzájemné komunikaci aut pracují týmy v různých státech světa, včetně České republiky. Náš systém BaSIC si před nedávnem úspěšně odbyl test v reálném provozu a princip je jednoduchý. V autě musí být vedle antén také řídící jednotka. „Je napojená na profesionální střešní anténu, která umožňuje komunikaci přes 3G nebo GPRS, současně, je tam anténa pro kooperativní systémy, která funguje na 5,9 GHz, aby informace byly vysílány do okolí a ostatním vozidlům,“ vysvětluje Martin Volný ze společnosti Intens.

Zároveň jednotka samozřejmě přijímá signál, vysílaný jiným vozidlem či informačním portálem a informace přenáší na displej. Zatím není jasné, jestli budou jen obrazové anebo řidiče budou upozorňovat pípáním či dokonce mluvením. „Nevím, jestli by mě to nerozptylovalo. Nesmělo by vás to odpoutat od řízení, ale pokud by to bylo nějaké handsfree, které by vám to řeklo nebo by auto samo reagovalo, ubralo by na rychlosti. Kdo ví, třeba se dočkáme.“

Čtěte také

To zatím pořádně neví ani sami odborníci, automobilové spolupracující systémy se teprve rozvíjejí a zatím se zkouší, co všechno by mohly řidičům nabídnout, přesněji, co by pro řidiče mohlo být užitečné. „Kooperativní systémy jsou poměrně široké. Dokážou včetně ovládání a řízení vozidel. My jsme se zaměřili pouze na bezpečnostní aplikace, což je varování před zvěří, před přijíždějícím vozidlem integrovaného záchranného systému, před námrazou nebo deštěm. Jsou to varování o pohybu pomalu jedoucích vozidel, vozidla v protisměru a spousta dalších aplikací,“ popisuje Martin Volný.

Odborníci si dokonce začínají pohrávat s myšlenkou, že odpovědnost za jízdu autem by už nemusela být pouze na řidiči, jak potvrzuje Martin Pichl z ministerstva dopravy. To je současný stav, za řízení vozidla odpovídá řidič. A do budoucna, to je otázka.“ Na kterou ale sami řidiči mají už teď jasnou odpověď. Mělo by to tak zůstat – auto by nemělo převzít odpovědnost za řízení. „toho bych se bál. Přeci jenom člověk je člověk a počítače jsou taky omylné. To ne, to se mi nelíbí. Tohle by mi asi nevadilo, pouze pokud by to bylo přesné. Obava je, co když se počítač zblázní? Já bych si to všechno radši odřídil sám.“

autor: evk
Spustit audio