Auto jezdící na sluneční paprsky

6. březen 2014 18:20

Chtěli byste jezdit autem zadarmo jen na sluneční záření? Pokud nepotřebujete zdolávat velké vzdálenosti, je to reálné! A to díky technologii, kterou na světovém autosalonu v Ženevě představuje automobilka Ford. Její koncept C-MAX Solar Energi pochopitelně zaujal reportéra Jana Říhu.

Martin Linhart, české zastoupení Fordu a na jeho stánku na ženevském světovém autosalonu jedna velmi zajímavá novinka, byť je to koncept, tak je to vůz, který tady nemá obdoby se solárními panely na střeše.

„Toto auto nemá obdoby nejen tady, ale i celkově v celé světové produkci. Je to, čemu se říká plug-in hybrid, ale je ještě vylepšený, protože má na střeše solární panely. Panely samy o sobě by ale asi nestačily, protože střecha má něco přes jeden metr čtvereční. Ono je tam ale zařízení, které koncentruje sluneční záření – je to něco na principu fresnelových čoček, jak jsem se dozvěděl a dokáže záření zesílit až osmkrát. Nicméně díky fresnelovým čočkám to funguje, jakoby to bylo zhruba 2ř metrů čtverečních. Pokud svítí celý den slunce, tak auto, když je celý den někde zaparkované, celé se nabije a dostane asi osm kWh. To je prakticky celé nabití. A za těchto osm kWh dokáže jenom na elektrický pohon ujet nějaký 21 mil, což je 33 nebo 34 kilometrů.“

Když se podívám na vůz, tak střecha není ani moc zvýšená, odhaduji nějakých pět nebo sedm centimetrů. Kolik článků se tam vlastně vejde?

Ford C-MAX Solar Energi

„Překvapivě na tak malý prostor konstruktéři vtěsnali tuším 91 solárních článků a celá záležitost i přesto není příliš těžká, dá se sejmout a unese ji jeden člověk. Váží nějakých 12 nebo 13 kilo. Říkal jsem, že se dá ujet 21 mil, což je v průměru asi 75 procent toho, co takový běžný vůz denně ujede, a když se to spočítá, tak za celý rok by v Americe majitel díky tomu, nepoužívá solární článek, ušetřil nějakých 420 dolarů, v Evropě, kde je prou dražší, dokonce asi 600 euro. Kromě toho, že můžete auto nabíjet přes střechu a solární panely, tak to funguje i jako klasický plug-in hybrid, takže ho můžete nabíjet také ze sítě.“

O konceptech tohoto typu se většinou moc neví, pokud není rozhodnuto o tom, že se budou komerčně vyrábět, ale nějaké technické informace přeci jen máme.

Čtěte také

„Pokud jde o pohon vozu, tak je tam dvoulitrový spalovací motor s Atkinsonovým cyklem a dohromady s elektromotorem to umí vyvinout asi 190 koní. Má to bezstupňovou převodovku s planetovým převodem. Pokud jde o to, jestli se bude nebo nebude auto vyrábět, zatím probíhají, zejména v Americe, studie jeho praktické využitelnosti.“

autor: jař
Spustit audio