Auto na CNG pod drobnohledem
O autech na zemní plyn se i u nás mluví stále hlasitěji. Jejich výhodou jsou výrazné úspory za pohonné hmoty. Navíc jsou šetrnější i k životnímu prostředí. Mimochodem, pro zajímavost Francouz Leonir už v roce 1863 uskutečnil první jízdu s vozem, který poháněl motor na svítiplyn. Zemní plyn pak byl poprvé využit v Ottově motoru o 9 let později. Až poté začaly být používány petrolej, benzín a nafta. Od té doby čas pokročil, a tak se podíváme na auto jezdící na stlačený zemní plyn.
V zásadě je můžeme rozdělit na kombinovaná, kdy mají nádrže jak na benzín, tak na zemní plyn. Především u užitkových aut nebo autobusů se pak používá pohon pouze na plyn. Není bez zajímavosti, že i u nás nabízí Citröen, Fiat, Opel, Renault a Volkswagen nová auta na zemní plyn. U nich už se o přepínání mezi benzínem a plynem nemusíme starat.
"U starších typů aut to většinou byl přepínač mezi benzínem a plynem umístěn na palubní desce. U nových typů vozidel automobilky nabízí automatické přepnutí, tedy jakmile dojde plyn, systém se přepne na benzín," vysvětluje Jan Žákovec z Pražské plynárenské.
U nových aut přímo od automobilek jsou nádrže ukryty a nezabírají místo v zavazadlovém prostoru. Dojezd pak záleží na počtu použitých nádrží.
"Největší dojezd má jednopalivová verze Fiat Multipla s dojezdem až 650 km. Běžná auta mají dojezd od 200 do 350 km."
A dalších pár set na benzín. Na kolik nás pak vyjde kilometr? Začněme tím benzínovým.
"Pokud je dnes cena kolem 30 korun za litr benzínu a spotřeba 8 l/100, potom kilometr vychází na 2,40 Kč. U vozů poháněných stlačeným zemním plynem vychází kilometr zhruba na 1,20 Kč, takže jezdíte za polovinu."
To se vyplatí, co říkáte? Jenže, nic není zadarmo. Auto na zemní plyn je dražší.
"Každá automobilka má jinou filozofii, například Volvo nabízelo dieselovou i plynovou verzi za stejné ceny. Problém je někdy srovnávat, protože auto v plynové verzi často není s benzínovým totožné výbavou. V Evropě se cena pohybuje od 2000 EUR více."
V přepočtu tedy okolo 50 000 korun. Je to logické, musíme přece zaplatit za nádrže i celý systém. Kdo ale opravdu hodně najezdí tomu se tahle investice vrátí.