Automobilová budoucnost v Ženevě

4. březen 2014 12:23

Auta, která nepotřebují řidiče i vozy, které naopak můžete zastavit na dálku. I o tom se mluví na právě otevřeném světovém autosalonu v Ženevě. Automobilové trendy tam sleduje reportér Jan Říha.

Honzo, kromě premiér nových aut se v Ženevě vždy plánuje budoucnost. Co je teď jejím nejžhavějším tématem?

Jsou to tzv. robotická nebo autonomní auta, jde o vozy, které zkrátka dokážou řídit úplně samy a doba, kdy by se tak mohlo stát, není tak úplně daleko. Mercedes i Renault jsou připraveni na rok 2020, Ford na rok 2025. Je třeba ale vyřešit právní problém, že auto je obecně definováno jako stroj řízený člověkem. Takže spíš než o technický problém půjde o právní bitvu.

Britský The Telegraph přišel také se zajímavou informací, že Evropská komise tajně vyvíjí zařízení na „zastavování automobilů na dálku“, které se má od roku 2020 montovat do všech vozidel, aby policii umožnilo znehybnit auta stisknutím tlačítka. Zařízení, které by mohlo být součástí všech nových aut na konci desetiletí, by aktivoval policista sledující obrazovky počítačů v ústředí. Přerušil by přívod paliva a vypnulo by se zapalování. Zvažuje se dokonce i opatření, které by umožnilo vůz uzamknout do doby, než k němu dorazí policisté.

Francouzský Citroën měl v Ženevě představit vůz s polštářky proti poškrábání v provozu. Je tam?

Ano, je tady a jde o vůz, který není pouhým konceptem, ale autem do sériové výroby. Jde o Citroen C4 CACTUS, který má zabudované do boků a nárazníků speciální ochranné prvky proti poškození a poškrábání. Jejich pružný povrch z termoplastického polyuretanu vytváří vzduchové kapsle, které chrání před nárazy. Takzvané Airbump nevyžadují zvláštní údržbu a snižují náklady na údržbu a opravy.

Jedno z hlavních témat autosalonů posledních let – elektromobily a hybridy v poslední době ustupuje. Nebo je to v Ženevě jinak?

Ne, určitě automobilky pochopily, že budoucnost není jenom v tomto tématu, nicméně stále častěji se hybridní a elektropohony objevují ve sportovních vozech a stejné je to i v Ženevě. Například nové Audi TTS nebo Volkswagen GTE. Ano, nikoli GTI ale GTE. Kromě ohromujícího výkonu umí být i šetrné. Nahlas se v Ženevě mluví i o revolučním motoru Nissanu pro letošní závod 24 hodin v Le Mans. Jde o nový 1,5litrový tříválcový přeplňovaný motor Nissan DIG-T R. Neuvěřitelně malý motor váží pouhých 40 kilogramů, je však schopen vyvinout výkon ohromujících 400 koní.

autor: jař
Spustit audio