Berlín se brání hluku, auta se v noci plouží třicítkou
S autem po Evropě se dnes podíváme do Berlína, abychom zjistili, na co stěžují tamní řidiči. Na místě už čeká naše zpravodajka Klára Stejskalová. Vyrážíme tedy do německé metropole a jízda to prý nebude žádnou závratnou rychlostí.
„Každý, kdo má zkušenost s německými dálnicemi a silnicemi, dobře zná značku omezující rychlost v nočních hodinách kvůli hluku. Jde o značku s nápisem Lärmschutz a jen v samotném Berlíně jsou tato omezení na patnácti procentech všech hlavních cest.“
A na kolik bývá obvykle rychlost omezena?
„V Berlíně jde o omezení na 30 km za hodinu. Z patnácti set kilometrů silniční sítě německé metropole platí omezení na 230 kilometrech. Nový senát, který byl zvolen na podzim, by zóny chtěl ještě rozšířit. Prosazuje to především SPD starosty Wowereita, která v roce 2007 zahájila projekt s názvem V noci třicítkou. Koaliční křesťanští demokraté tomu až tak nakloněni nejsou.“
Existují nějaké studie, které upřesňují, jak velký je rozdíl mezi padesátkou a třicítkou?
„Průzkumy zatím běží. Zkoumá se jak rozdíl v decibelech, tak i v množství vypouštěných exhalací. Výsledky by měly být oznámeny na konci letošního roku. Zatím údajně díky dosavadnímu snižování rychlosti je 66 tisíc Berlíňanů ušetřeno v noci dopravního hluku.“
Jaký postoj převažuje u samotných obyvatel Berlína?
„Hodně záleží na tom, kdo se hlásí k jaké skupině. Ochránci životního prostředí chtějí rozšíření zón, automobilový klub ADAC to odmítá. Většina řidičů je také proti, protože mají pocit, že už je těch omezení přespříliš, a to nejen v noci.
Přikázaná třicítka je všude v okolí škol, školek, jeslí, nemluvě o tom, že Berlín je stále jedním velkým staveništěm. Dopravní expert ADAC Becker tvrdí, že nejen že omezení platí na patnácti procentech hlavních tříd, ale v celém Berlíně se to týká tří čtvrtin dopravní sítě.“
![]() | Turistické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK. |