Bez sedačky ani ránu
Za loňský rok zemřelo na našich silnicích 16 dětí jako spolujezdci v autech. Z toho 6 nebylo v autosedačce. Od dneška už by se tak stát nemělo. Už za chvíli si připomenme pravidla pro používání autosedaček, protože ta se od dnešního dne změnila. Od dnešního dne končí tolerance pro lidi, kteří chtěli, a velmi často to také dělali, převážet v autě děti bez autosedaček. Skončila totiž doba, kdy bylo možné uplatnit výjimku, díky které bylo možné děti vozit při dodržení maximální rychlosti 70 km/h do školy a na sportovní a kulturní akce bez autosedaček. Co tedy ode dneška platí?
Některé výjimky zůstávají i nadále, ale už jsou výrazně omezeny. Týkají se především přepravy dětí za opravdu výjimečných podmínek.
"Jsou to děti ve vozidlech bezpečnostních sborů, jednotek požární ochrany nebo sanitní služby. A pak je tu ještě jedno ustanovení, kde tato úleva platí i nadále - při provozování taxi služby v obci nesmí být dítě přepravováno vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem na normálním sedadle," vysvětluje právník Zdeněk Svátek.
Bez autosedačky už také nemůžeme na zadním sedadle vézt více dětí než je počet sedadel. Platí tedy, že musíme vždy a všude, i jen na pár metrů, přepravovat dítě menší než 150 cm a lehčí než 36 kg pouze za použití dětské autosedačky, která odpovídá jeho váze a tělesným rozměrům. I nadále ale platí, že dítě starší tří let může být vzadu, v případě, že už jsou použity dvě autosedačky, být připoutáno pouze bezpečnostním pásem. Stejně tak platí, že není-li auto vybaveno bezpečnostními pásy vzadu, což se týká starých aut, můžeme vzadu přepravovat dítě starší tří let opět bez sedačky. Naopak zprávy o tom, že budou muset být autosedačky používány i v autobusech nejsou pravdivé.
"Pokud se pozorně podíváme do zákona, tak zákon říká, že dětskou sedačku je potřeba použít do vozů N1 - N3, to znamená osobní automobily, osobní automobily přestavěné na nákladní automobily, malé nákladní automobily a velké nákladní automobily nad 12 tun," vysvětluje Karel Hanzelka z Ministerstva dopravy.
A neplatí to ani pro autobusy, které byly registrovány po 1. květnu roku 2004.
"Od tohoto data všechny ojeté autobusy i všechny nově vyrobené autobusy, které jsou u nás uváděny do provozu, musí mít - pokud jsou dálkové - bezpečnostní pásy. Hovoříme o dálkových, nikoli o příměstských nebo autobusech městské hromadné dopravy."
Na druhou stranu je řečeno, že řidič musí dítě starší 3 let poučit o případném použití autosedačky v autobusech.
"Pokud by měl řidič autobusu nebo autodopravce v autobuse umístěnou vlastní autosedačku, a byla v autobuse osoba starší tří let, tak tu autosedačku za pomoci doprovodu musí použít. Jinak není pravda, že by si někdo musel brát do autobusu vlastní autosedačku."
Kdo bude nyní vozit dítě bez autosedačky, tomu hrozí na místě pokuta až 2 000 korun a správní úředník mu zapíše do karty řidiče 2 body.