Bude Praha bez kamionů?
Projíždět pražským městským okruhem a nepotkat při tom řadu stojících nákladních aut je téměř nemožné - v pracovních dnech jde doslova o zázrak a přece by se to mohlo stát. Pražský magistrát totiž zpracovává návrh, podle kterého by nákladní auta nad šest tun měla v krizových situacích zakázán vjezd na území hlavního města. My jsme proto zjišťovali, co by bylo považováno za krizovou situaci.
Téměř každodenní několikakilometrové kolony na Jižní spojce prý vyřeší jedině Pražský okruh, a tak se krizový plán podle radního Rudolfa Blažka týká pouze vážné dopravní nehody. Loni k ní došlo dvakrát, například na Novořeporyjské ulici, tedy západním pražském okruhu, kdy se vinou komplikované dopravní nehody naprosto zastavila doprava na Jižní Spojce. To by podle radního Rudolfa Blažka byl signál ke spuštění krizového plánu.
"Pokud se bude dát předpokládat, že následky nehody budou odstraňovány déle než 120 minut od jejího vzniku, Praha bude na jejích hranicích uzavřena pro nákladní dopravu."
Aby byla šance zprůjezdnit jeden pruh alespoň pro osobní auta. Rozhodující slovo budou mít pražští dopravní policisté, kteří podle svého šéfa Pavla Švrčuly vyhodnotí situaci a doporučí krizovému štábu magistrátu uzavřít hlavní město pro nákladní dopravu z příslušné navazující komunikace.
"Na příjezdových komunikacích jako dálnice D1, D11, D8 nebo D5 budou připraveny sklopené dopravní značky, které budou po příjezdu policie vztyčeny a budou zabraňovat vjezdu do hlavního města. V té chvíli je o celé situaci informován následující okres."
V případě Prahy tedy Středočeský kraj. Ten podle náměstka tamního hejtmana Karla Vyšehradského, krizový scénář zákazu vjezdu kamiónů do Prahy chápe jako nutnost, která se ale nijak neprojeví na silnicích středočeských obcí.
"Nějaké okružní trasa neexistuje. Naše představa je, že když zastavíme dopravu na hlavním tahu, zastavíme i odjezdy z dané komunikace na vedlejší silnice I. až III. tříd. Z dálnice se prostě stane parkoviště."
Zástupce nákladní dopravy ale tato představa přímo děsí, a to nejen proto, že na našich dálnicích chybí minimálně dva tisíce parkovacích míst, jak potvrzuje Martin Felix z Česmadu Bohemia.
"Představa, že proud kamionů lze nějakým způsobem zastavit a nechat někde stát, je naprosto mylná. Myslím si, že by následně vznikly velké materiální ztráty a problém by se přenesl do Středočeského kraje, kde by byly komunikace ucpané."
Magistrát ale oponuje, že by se nic nezměnilo, jen by v případě déle odstraňované nehody nákladní doprava nestála na Jižní spojce či Novořeporyjské, ale až za hranicemi hlavního města. Navíc jak zdůrazňuje plukovník Švrčula, toto opatření by bylo využito pouze ve výjimečných případech. Loni byly takové situace dvě.
"Může se to stát dvakrát za rok, ale také třikrát během jednoho měsíce. Plán je připraven právě proto, abychom zbytečně nezmatkovali a neuzavírali dopravu, pokud budeme vědět, že ze tři hodiny bude nehoda odstraněna."
Naproti tomu nestranný odborník, děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, nepovažuje toto opatření za vhodné, byť by šlo o výjimečnou situaci.
"Restriktivní opatření je možné využít pouze v případě, je-li nějaká alternativa, například velké odstavné parkoviště. Vyžaduje to dobré logistické promyšlení."
Otázkou je jestli by ve chvíli, kdyby došlo k zákazu, už Praha nebyla plná kamiónů.