Budeme se po deseti letech mýtného systému vracet k dálničním známkám pro kamiony?
Po celé republice je na silnicích přes 250 mýtných bran. Budou funkční i za dva roky anebo zůstanou jen připomínkou současného mýtného systému, který vystřídá úplně jiný? Odpověď na tuto otázku hledá už pátý ministr dopravy a konec smlouvy se stávajícím provozovatelem se neúprosně blíží. Opravdu hrozí návrat papírových kupónů i pro nákladní auta?
„K tomu já se nechci vyjadřovat,“ lakonicky odmítá téma dálničních známek pro kamiony jeden z členů ministerské komise Václav Nestrašil. Jako ředitel mýtného úseku na Ředitelství silnic a dálnic ví vše o kladech i slabinách současného systému. Interní komise, která rozhodnutím ministra nahrazuje nezávislého projektového manažera, má podle Nestrašila tři hlavní úkoly.
„Prvním je zpracovat návrh koncepce výkonového zpoplatnění po roce 2016.“ Tedy na jakých cestách budeme mýto vybírat. Jestli jako doposud na hlavních tazích – což je zhruba 1400 kilometrů – anebo se mýto rozšíří na veškeré silnice první třídy. Výběr na cestách nižší kategorie podle ekonomických analýz není rentabilní. Rozsah mýta musí schválit vláda a komise pak určí, jestli pokračovat v mikrovlnném systému anebo přejít na satelitní. Nestrašil je přesvědčen, že stát musí zohlednit dosavadní investice.
„Každoročně platíme nemalé finanční prostředky firmě Kapsch, aby udržovala systém ve vynikající technologické kondici. Neustále obměňujeme zastaralé komponenty za nové. Na konci roku 2016 tady bude plně funkční, vyzkoušený, bezproblémový mýtný systém v hodnotě několika miliard, který bude schopen mnohaletého dalšího provozu.“
Vypracování zadávací dokumentace pro výběrové řízení na nového provozovatele je třetím a zřejmě nejtěžším úkolem ministerské komise. Zvláště, pokud by i po roce 2016 měl být základem mýtného systému ten stávající, jak vysvětluje Tomáš Neřold z Ministerstva dopravy.
„Smlouva z roku 2006 prakticky nenastavuje mechanismus součinnosti toho, aby Kapsch umožnil například převzetí části systému, vyškolení pracovníků na stávající model a tak dále. Smlouva je nastavená bez přechodu na nového provozovatele,“ říká Neřold.
Na rozlousknutí těchto oříšků má komise ale velmi málo času, podle Nestrašila zhruba čtyři měsíce. „Termín pro vyhlášení soutěže je červen. A snad neprozradím něco, co bych neměl, ale nám byl ten termín ještě zkrácen.“
Teoreticky by i po roce 2016 mohl být provozovatelem mýtného systému nadále Kapsch, musí ale podle Neřolda projít výběrovým řízením. „Bez soutěže, tedy bez výběrového řízení nevidíme právně možné to prodlužovat.“ A proto nový provozovatel mýta musí být znám nejpozději na podzim.