Budoucnost - kamióny budou řídit samy!
Nehoda kamiónů zkomplikovala v pátek odpoledne provoz v modernizovaném úseku dálnice D1 u Šternova. To byla jen jedna z mnoha nehod kamiónů. Jen loni narazilo na patnáct set jejich řidičů do vozidla před sebou. A jen při těchto nehodách zemřelo devět lidí a dalších 40 se těžce zranilo. Těmto nehodám by do budoucna měly zabránit kamióny, které budou řídit samy. Budoucnost kamiónové dopravy v roce 2025 předvedla automobilka Daimler nedaleko Magdeburku nejen německému ministru dopravy, ale i našemu reportérovi.
Když v roce 1981 poprvé kamióny dostali ABS, nikdo netušil, že o 33 let později v době informační revoluce, budou jezdit samy. Jako ten, co právě přijíždí tady po rozestavěné dálnici A14 u Magdeburku uprostřed simulované kolony dvacítky osobních aut, autobusů i dalších kamiónů. Na rozdíl od ostatních má ale řidič Future Trucku 2025 založené ruce a do řízení nezasahuje. Jeho kamión má totiž něco navíc.
„Kromě dnes běžných asistentů jako je stabilizační systém nebo pomocník pro jízdu v jízdních pruzích, je tento truck vybaven krátkým a dlouhým radarem, kamerovým systémem a dalšími čidly. Nepřetržitě díky tomu monitoruje své okolí až do vzdálenosti 250 metrů před autem,“ popisují nám konstruktéři automobilky Daimler při prezentaci.
Řidič může kdykoliv převzít řízení. Jako třeba teď, když kamión dojel příliš pomalu jedoucí vozidlo. Řidič se tedy rozhodl ho sám předjet a zase stiskem tlačítka přenechává řízení počítači. Přitom si na tabletu vyhledá první volné parkoviště a může si ho zarezervovat. Napadá vás, zda si může za volantem i zdřímnout?
„To, že se řidič alespoň částečně nevěnuje provozu, umíme eliminovat systémem bdělosti. Ten sleduje, co řidič dělá. Navíc v případě nečekané situace automatický pilot zvukově a graficky vyzve řidiče, aby převzal řízení.“
Jak jsme se přesvědčili, automatický pilot je už dnes realitou. Kamión vyřešil postupně všechny obvyklé situace, které v dálničním provozu nastávají. Od příjezdu ke zpomalující nebo i stojící koloně, vyhýbací manévr, dokonce dokázal udělat potřebný prostor policejnímu autu projíždějícímu mezi oběma pruhy. A to vše bez zásahu řidiče. Tak taková je budoucnost. I kvůli legislativě ale vždy bude zatím v kabině řidič a mimo dálnice se budou moci nejen kamióny vydat až ve chvíli, kdy budou mít naprosto přesné mapové podklady.