Češi se vracejí k motorkám. Podle nejnovějších údajů jejich počet překročil milión
Zájem českých řidičů o motorky se neustále zvyšuje. Porevoluční útlum je dávno pryč a počet motocyklů se v závěru roku opět přehoupl přes miliónovou hranici. A díky datažurnalistům Českého rozhlasu i víme, ve kterém regionu jich je nejvíc.
A začneme u těch malých motorek, tedy mopedů a skútrů. Když je kolegové z datové redakce Českého rozhlasu z registru vozidel přepočetli na počet obyvatel, pak zjistili, že nejvíce jich mají lidé na Novobydžovsku, Sedlčansku či v okolí Velkých Karlovic. „Přiznám se, že takhle jsem statistiku nikdy nezkoumal. S lokalitami jste mě docela překvapila,“ trochu se podivoval vedoucí motosekce Svazu dovozců automobilů Vladimír Přibyl, ale pak přemýšlel, proč právě v těchto oblastech jsou malé motocykly tak časté.
„Motocykl je buď koníček, nebo se používá jako dopravní prostředek. Původně byly malé motocykly většinou dopravními prostředky. Dnes už to tak úplně není, je to kategorie až do 125 ccm, tak se pohybují spíše ve městech. A také na venkově se s tím dříve jezdilo do zaměstnání, dnes se jezdí spíše auty,“ říká Vladimír Přibyl.
Anebo také na velkých motorkách, které jak jsme slyšeli, mají lidé hlavně pro potěšení. A podle našich datařů je baštou velkých motocyklů Příbramsko. „To není možné. Ze statistiky prodejů vyplývá, že prodejci v Příbrami jsou na tom skoro nejhůř. Před nimi jsou ještě Karlovy Vary. Tipnul bych si, že nejvíce motocyklů bude Praha - Východ a Praha – Západ,“ upozorňuje Přibyl.
Průměrný věk
Těch nových zřejmě ano, jenže v registru vozidel jsou všechny motocykly a některé i hodně letité. Martin Houška se proto ptal řidičů, jestli tuší, jaký je průměrný věk našich motocyklů. „Já si tipuju 25 let.“
„A když vám řeknu, že průměr je 32 let?“
„Tak to je slušné. Možná jsou tady nějaké staré Jawy a pionýry a všechno, co ještě má techničák.“
A přesně tak to je. Více než polovina všech registrovaných motorek jsou Jawy a čezety. Jezdí podle Vladimíra Přibyla vůbec ještě? „Jezdí a dokonce za poslední roky mám pocit, že jich jezdí víc, než dřív. Lidé je zase oprášili, vyndali a dostalo se to zpátky do módy. Ale v dnešní době je to stále minoritní skupina – můj osobní odhad někde mezi 20 a 30 procenty těch, kteří opravdu jezdí.“
Výrobci ale každoročně chrlí nové modely a motorkářští nadšenci si je mohou prohlédnout například na tradičním březnovém Motosalónu. A nejen to – mohou také rozhodnout, který motocykl je tím nejlepší. Právě odstartoval už 19. ročník ankety Motocykl roku, a jak potvrzuje předseda odborné poroty Filip Tichý, opět je z čeho vybírat.
„Přihlášeno je 34 motocyklů, jsou rozděleny do sedmi kategorií – choopery, naháče, skútry, velké, malé a tak dále.“ A letos poprvé se bude hlasovat pouze na internetu, protože papírovým kupónů už odzvonilo. Vítěze ankety Motocykl roku budeme znát za měsíc. Vyhlášen bude na Motosalónu v pražských Letňanech.