Českou republiku zaplavují ojetiny
Aut je stále víc a víc. Ročně se jich po celém světě vyrobí přes 50 miliónů. A přibývá jich logicky také na našich silnicích. Průměrné staří našich osobních aut je 14 let. Vždyť je u nás stále ještě registrováno přes 30 000 Trabantů nebo přes 300 Velorexů, a to už jsou nějací dědečci. Na vysokém věku se ale v posledních letech podílí také výrazný nárůst dovozu ojetých aut. Bohužel tento trend pokračuje...
Za leden a únor vyjelo na naše silnice 31 000 nových aut. Bohužel, o 5 000 víc bylo těch ojetých, dovezených ze zahraničí. Oproti loňskému roku je to o 17 % více nových a o 10 % ojetých aut. Boom dovozu ojetin začal v roce 2004.
"Je to vstupem do Evropské unie, otevřením hranic a následně v roce 2006 zrušením v podstatě všech omezení na dovoz ojetých automobilů. To je největší problém," vysvětluje Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.
Od roku 2004 to znamená neskutečný nárůst dovozu ojetin o 117 %.
"Bohužel, nárůst se odehrál u vozů nad 10 let, kterých je z celkového počtu registrací kolem 30 %. Co se týče vozů věku nad 15 let, o tom bych raději nemluvil."
Trochu šok. Nebo ne? Naproti tomu asi nepřekvapí nejdováženější značky.
"Za první dva měsíce roku 2008 byla nejvíce dováženou značkou Ford, na druhém místě překvapivě Škoda, na třetím Volkswagen, dále Renault, Peugeot, Fiat, Citroën, atd."
Obdobný je i žebříček za loňský rok.
"První opět Ford, druhý Renault, třetí Škoda."
Tento problém ale netrápí jen nás, ale celou řadu dalších evropských zemích nebo také Turecka.
"Tento týden Asociace národních průmyslů z těchto zemí vydaly prohlášení, které vyzývá jak Evropskou komisi, tak vlády jednotlivých zemí, k přijetí opatření, jenž by omezily dovoz zejména starých a ekologicky nevýhodných vozidel."
To ale nebude tak jednoduché.
"To bude složitý proces, ale existuje stále možnost tento problém řešit v národních legislativách, a to systémem zdanění automobilů buď podle emisí CO2, nebo plnění limitů EURO 0 - 6."
Ono totiž nejde jenom o ekologii, ale také o bezpečnost těch, kteří se v desetiletém autě srazí s tím nejmodernějším.