Cestujte bezpečně – v autobuse se připoutejte. Vyhnete se tak případnému zranění i pokutě

12. červen 2014 13:20

Za nepřipoutání se bezpečnostním pásem v autě nám policista může dát pokutu až dva tisíce korun na místě. Málokdo ale ví, že tahle povinnost platí i v autobusech. A to v těch, které jsou pásy vybaveny. Povinně se do dálkových autobusů montují od dubna roku 2004.

Stačí se podívat do jakéhokoliv autobusu a připoutané cestující byste spočítali na prstech jedné ruky, i když tvrdí spíše opak. „No jistě, když má pás, tak se poutám. Když jsem upozorněn, poutám se vždy a stejně tak když je to delší trasa.“

Rozdílné zkušenosti mají i samotní řidiči autobusů. „Cestující se pásají, kolikrát to i kontrolujeme a jsou připoutaní. Já myslím, že na to cestující kašlou, je jim spíše pohodlnější se nepoutat.“

Čtěte také

U solidních přepravců pak řidič cestující na povinnost připoutat se před jízdou upozorní, na což alespoň někteří zareagují. „Někteří se připoutají. Cestující by se poutat měli. Pokud se po třetí výzvě nepřipoutají, tak musíme oznámit, že cestují na vlastní nebezpeční.“

Na povinnost připoutat se pak upozorňují u nových autobusů piktogramy s jasným symbolem této povinnosti, což z pohledu zákona stačí. „Každopádně u starších typů autobusů se můžete setkat s tím, že ani na protějším sedadle, ani na okně nevidíte piktogram s upozornění na použití bezpečnostních pásů. V tom případě vás na povinnost připoutat se během jízdy musí upozornit řidič vozidla,“ přibližuje Pavel Bergman z Centra služeb pro silniční dopravu.

Je to na vás

Pak už je ale odpovědnost na cestujícím, a případnou pokutu si zaplatí sám. Ta může dosáhnout až dvou tisíc korun na místě. „Je to vaše povinnost a v případě, že tuto povinnost nesplníte, tak jste policií pokutováni vy, nikoliv řidič,“ upozorňuje Pavel Bergman.

Podle Jana Čížka ze společnosti SETRA nejde totiž jen o případnou nehodu. „Nemusí ani dojít ke srážce, ale pokud se stane pouze to, že je taková dopravní situace, kdy řidič musí brzdit na plný brzdný tlak – autobus má skutečně velmi silné brzdění, fyzikální zákony nemůžeme obejít – pak se skutečně může stát, že nepřipoutaný cestující doslova a do písmene proletí uličkou autobusu přes čelní sklo ven.“

Čtěte také

To je samozřejmě extrémní případ, kdy někdo nebude na svém místě, ale třeba stát v uličce. Stačí si představit, jak po prudkém zabrzdění původně stojící stokilový chlapík putuje uličkou a nekontrolovaně padá na okolní cestující, třeba děti. Ale nebezpeční jsme svému okolí i v případě, že budeme sedět na svém místě, ale opět nebudeme připoutaní.

„Pokud člověk není připoutaný, je vržen dopředu, takže může poranit před ním sedící osoby,“ varuje patolog Michal Beran. Nehledě na to, že nepřipoutaní můžeme zajet pod sedadlo před sebou, což zase často končí zlomeninami nohou a podobně.

autor: pgj
Spustit audio