Chceme ekologická auta
Čeští motoristé myslí ekologicky. Alespoň to vyplynulo z naší internetové týdenní ankety, kdy jsme se ptali, na co by mělo jezdit vaše další nové auto. Celkem jednoznačně vyhrálo auto na hybridní pohon, tomu dává přednost 34 procenta hlasujících. 23 procent upřednostní benzínový motor, dalších 20 pak naftový. Auta na zemní plyn získala 12 procent hlasů a o procento méně vozy na elektrický pohon. Jak jsme ale zjistili, zatím v naše vozovém parku jednoznačně kralují benzínové motory.
Podle statistik Sdružení automobilového průmyslu jezdí téměř 79 procent registrovaných vozidel právě na benzín, dalších 20 procent využívá nafty a pouze 0,12 procenta má alternativní pohon, což v řeči čísel znamená zhruba 5136 vozidel. Proč jen tak málo? Možná proto, že mnoho lidí uvažuje podobně jako režisérka Mirjam Landa:
"Většinou se držím středního proudu, takže pokud tu nebudou masově rozšířena auta, která jezdí na jiný pohon, než je nafta nebo benzin, moc tomu nedůvěřuji."
Ti, kteří nejdou s davem, se zatím nejvíce soustředili na zemní plyn. Ten je narozdíl od nafty a benzínu, byť se tyto začínají ředit biolíhem, šetrnější k životnímu prostředí a především, majitel vozu, který kombinuje benzín a zemní plyn, může hodně ušetřit za palivo.
"Pokud je dnes cena za litr benzínu kolem 30 korun a spotřeba řekněme 8 litrů na 100 km, tak jeden kilometr vychází na 2,40 Kč, zatímco u zemního plynu je to kolem 1,20 Kč. Z toho vyplývá, že jezdíte za poloviční náklady," říká Jan Žakovec z Pražské plynárenské, podle kterého je auto na zemní plyn o zhruba 50 000 korun dražší než čisté benzínové.
Na druhou stranu síť čerpacích stanice na zemní plyn se rozrůstá jen velmi pomalu. To je hlavní problém i aut čistě na elektřinu, která je nutné pravidelně nabíjet. To ale odpadá u hybridů.
"Elektromotor pouze pomáhá spalovacímu motoru při akceleraci a zároveň slouží jako generátor. Při brzdění vyrábí elektrický proud, který posílá do bateriií a tím ho vlastně uchovává pro následující potřeby," vysvětluje princip hybridních aut Jan Bartoš z Hondy, která však už jejich produkci zastavila.
Naopak na silnicích můžeme potkat hybrid od General Motors, Toyoty či Lexus například ministra životního prostředí Martina Bursíka. A právě na vládní podpoře závisí podle Jana Kimla z Hondy rozšíření ekologicky výhodných hybridních vozidel.
"Například v Londýně, kde stát na tento model poskytuje daňové úlevy, je velice oblíbený. Ovšem, záleží na tom, jak se daný stát věnuje ekologické problematice a zda je ochoten tyto vozy podporovat."