Chcete v zimě usedat do vyhřátého vozu?

19. leden 2012 15:50

Na severu Evropy můžete na parkovištích vidět zásuvky. Řidič vytáhne z nárazníku kabel a auto si připojí. Funguje tak předehřívání motoru, které pomocí spirál udržuje teplou vodu v chladiči. Motor se potom lépe startuje a interiér vozu rychleji vytopí.

U nás budete na parkovištích třeba na sídlišti nebo u supermarketu zásuvky hledat nejspíš marně. Můžete však využít předehřívání motoru, které je nezávislé na zdroji zvenčí. Takové zařízení je spojené s nezávislým topením.

Ovšem musí to být topení vodní, které na rozdíl od teplovzdušného neohřívá přímo vzduch proudící do kabiny, ale chladicí kapalinu. „Vodní topení ohřeje nejprve motor a potom je v kabině klasické topení, které fouká teplý vzduch z radiátoru,“ říká Zbyněk Šponar ze Střední školy automobilní v Holicích.

Bonusem takového předehřívání je, že máte zahřátý nejen motor, ale i vnitřek auta a na skla proudí teplý vzduch. Ptáte se, jak to celé funguje? „Topení spaluje palivo, na které vůz jezdí, a akumulátor spotřebovává elektrickou energii z baterie.“

U kamiónů, kde se používá topení, například když řidič v autě spí, je problém s možným vybitím akumulátoru. „Pokud jezdím ráno do práce dvacetikilometrovou trasu a ráno si předehřeji motor, po cestě baterii bez problémů dobiji.“ Moderní topení si stav baterie dokážou ohlídat, takže už se nemusíte obávat situace, kdy budete mít v autě teplo, ale nenastartujete.

Samozřejmostí je buď dálkové ovládání, nebo časový spínač, pomocí kterého předehřev zapnete. „Teplovodní topení stojí kolem 30 tisíc korun, cena teplovzdušného se pohybuje kolem 20 tisíc korun,“ dodává autoelektrikář Zbyněk Šponar. Nezávislé topení s předehříváním chladicí kapaliny se dá koupit také jako použité. Montáž doporučujeme raději svěřit servisu.

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
autor: mkk
Spustit audio