Čím slavnější řidič, tím známější jeho auto
Po světě jezdí přes miliardu aut. Jen hrstka vybraných vozů má ale tak zajímavou historií, díky které se zapsaly do automobilových dějin. Mohli za to především jejich slavní majitelé, kteří je velmi často sami řídili. Některé automobilky si na historii svých vozů dodnes hodně zakládají.
„Je to opravdu pohodlné, je to jako v posteli, neskutečný komfort.“ Na zadním sedadle Rolls-Roycu se cítí člověk opravdu královsky. Ještě aby ne, dlouhé roky v nich jezdí také britská královská rodina.
„Zvláštností u britské královské rodiny je, že dominanta vozu Rolls-Royce soška Ecstasy je pro britskou královskou rodinu upravována do jejich speciálních emblémů a znaků a zajímavostí je, že když cestovali třeba svojí lodí Britannia, tak tyto vozy měly připravenou a speciálně upravenou garáž, takže byly vždy k dispozici v místě určení a cílové destinaci královské rodiny,“ říká Eva Kadlecová z českého zastoupení automobilky. Aristokratický vůz si v minulosti zamilovali také světoznámí umělci Andy Warhol nebo třeba John Lennon.
„John Lennon byl nadšencem značky Rolls-Royce. Měl jeden vůz, který vystřídal několik barev. Původně byl bílý, následně se mu zachtělo změnit barvu na černou a ve finále vůz obdržel krásné originální vzory a byl neskutečně barevný až květinový,“ popisuje Eva Kadlecová.
Nebylo výjimkou, že slavní umělci si auta pomalovali, jak se jim zlíbilo. Motoristický novinář František Dvořák si vybavuje například vůz americké zpěvačky Janis Joplin. „Porsche 911, které měla pomalované takovými psychedelickými obrázky. To auto se teď vydražilo v přepočtu za 40 miliónů korun v New Yorku. Je to jedno z nejdražších Porsche, které se kdy prodalo v aukci,“ upozorňuje Dvořák.
K vozům Porsche se váže i jeden smutný příběh. Americký herec James Dean za volantem svého „malého bastarda“, jak přezdíval „pětsetpadesátce spyder“, před 60 lety zemřel. „Naopak auta také umí zachraňovat život a v případě Charlese de Gaulla, francouzského prezidenta, to byla bohyně. Veleslavné auto Citroën DS, které letos slaví 60. výročí, mu několikrát zachránilo život při pokusech o atentát. To auto umí jezdit po třech kolech a právě proto, že i s prostřelenou pneumatikou mohlo ujet, zachránilo de Gaullovi život.“
Václav Havel
Prezidentské vozy tvoří v automobilové historii samostatnou kapitolu. A vášnivým řidičem byl ostatně také první český prezident Václav Havel. „Byl v očích veřejnosti „mercedesář“, ale v 80. letech jezdil ve Volkswagenech Golf a potom dostal od portugalského prezidenta Renault 19, kterým jezdil, když vstoupil do úřadu. Ale potom to byl nadšený řidič dvou Lancií.“
Obyčejný stříbrný golf
Některé z těchto vozů jsou dnes velmi cennou vzpomínkou na jejich slavné majitele. „Nedávno se objevil Volkswagen Golf druhé generace, který si Václav Havel koupil v tuzexu v polovině 80. let. Je to obyčejný stříbrný golf, který je dnes ve velmi špatném stavu, ale jeden nadšenec z Valašska se ho snaží zrenovovat a mít ho jako jakousi relikvii po našem významném státníkovi.“
Technický průkaz tohoto Volkswagenu Golf dodnes nese jméno svého prvního majitele, který za jeho volantem prožil i Sametovou revoluci. Mimochodem, říká se, že přátelé tehdy Havlovi zařídili poznávací značku s číslem 77 – jako odkaz na Chartu.