Čínský Qoros zaútočí na Golfa a Focuse do dvou let!
Jednou ze světových premiér 84. ženevského autosalonu je čínský Qoros 3 v provedení hatchback. Motoristický fanoušek ví, že Qoros 3 sedan je prvním čínským autem, které získalo 5 hvězd v přísných testech EuroNCAP. Stánek téhle čínské automobilky se nekrčí kdesi v koutě, ale naopak ve velmi dobré společnosti. Z jedné strany Maserati, z druhé Rolls Royce a naproti švédské Volvo a Aston Martin. Prvním trhem v Evropě, kde Qoros testuje své šance prosadit se na starém kontinentu, je Slovensko. Jediné evropské zastoupení najdeme v Bratislavě…
„ Slovensko je prvním trhem v Evropě, kde lze pořídit automobil značky Qoros. Slovensko, konkrétně Bratislava představuje přemostění mezi Čínou a Evropou,“ říká Zuzana Kubíková ze slovenského zastoupení Qorosu.
V Číně může vyrábět automobily pouze firma, která má join venture minimálně 50 na 50 s čínským partnerem. Jak je to v případě Qorosu?
„Značka Qoros je v podstatě investicí Israel Corporation, což je největší nezávislý izraelský investor a 50 % vlastní Chevy automobile.“
Uvnitř novinka absolutně nepřipomíná čínská auta, která jsme mohli vidět před několika málo lety, jak na evropských autosalonech, tak i když jsme zavítali na autosalony v Pekingu nebo v Šanghaji. Uvnitř jsou použity kvalitní materiály, velmi povedený je design, na první pohled kvalitní zpracování i slícování – prostě evropská kvalita. Kde auto vzniká a kdo se na něm podílel?
„Auto má víceméně německý design – jeho konstruktéři i vývojáři jsou odborníci, kteří pracovali pro renomované značky v Evropě, ať už to byl Volkswagen, Volvo, Saab nebo BMW. Na základě svého know-how navrhli auto ve vývojovém a designérském centru v Šanghaji, a stejně tak v Mnichově, protože Qoros má dvě taková centra – jedno se sídlem v Evropě s pobočkou v rakouském Grazu, a druhé v čínské Šanghaji. Vyrábí se v čínském výrobním závodě Čang Šu, který se nachází 80 kilometrů od Šanghaje, ale vyznačuje se všemi evropskými parametry kvality, provedení i designu. Je to prostě německé auto vyráběné v Číně.“
Pojďme se podívat na budoucnost, přeci jenom Čína je obrovský trh, který potřebuje nasytit. Kam Qoros míří? Na domácí trh nebo bude prioritou právě Evropa?
„Prioritou značky Qoros je určitě čínský trh, takže se značka netají tím, že je pro ni důležité usadit se hlavně na domácím trhu. Je to mladá značka, která vznikla roku 2007. Po šesti letech vývojářských a designérských prací uvedla minulý rok, koncem, listopadu 2013, na čínský trh první sériově vyráběný model Qoros 3 sedan. Tady na ženevském autosalonu představila verzi hatchback, která přijde na čínský trh v polovině tohoto roku. Evropa samozřejmě sehrává velmi důležitou roli, protože Qoros vnímá Evropu jako kontinent, který dodává automobilce a mezinárodní automobilové značce významnou kredibilitu. Podle nás všechny značky, které chtějí ve světě něco znamenat, musí být zastoupeny i v Evropě a měly by v Evropě také prodávat.“
Pro někoho je možná překvapivé, že pro vstup na starý kontinent si Qoros zvolil právě Slovensko.
„Od uvedení na slovenský trh v září 2013 jsme dostali tuto otázku mnohokrát. Qoros si na začátku svého působení v Evropě vybral právě malý trh, který je stabilní, je členem Eurozóny i EU, ale není příliš velký na to, aby představoval potenciální rizika při etablování procesů – logistických nebo dovozu náhradních dílů, dovozu vozidel a tak dále. Musíte mít proškolený personál, technický i servisní, musíte mít speciální nářadí, speciální testery, diagnostiku, prodejce… Tým Auto Palace v Bratislavě absolvoval všecka tato školení, a to si vyžaduje čas, nedá se to dělat na velkém trhu. Takže Slovensko představuje jakousi zkumavku pro značku Qoros. Je to takový první pionýr čínských automobilových značek, které to myslí vážně a seriózně a dávají důraz ne na kvantitu, ale na kvalitu. Ostatně to je hlavní motto značky, která sází také na určitou prémiovost.
Qoros chce dělat všechno jinak, z opačné strany, a právě proto si dal na čas, než pustil první model na trh. Neudělal to nějakým okopírováním za půl roku, chce jít vlastní cestou, chce mít vlastní designové prvky, vlastní designérský jazyk, který ho bude odlišovat od všech ostatních konkurentů. A vytvoří si tím svou vlastní identitu a budoucnost.
Do základní filozofie patří i to, že 30 procent zaměstnanců tvoří evropští experti a 70 procent mladé čínské talenty. Ti přebírají zkušenosti a dovednosti od starších evropských kolegů, což dává zdravý předpoklad, aby značka měla úspěch. Ve vedení jsou lidé, kteří desítky let pracovali pro velké značky. Gerd Hildebrandt, šéfdesigner Mini navrhoval tyhle automobily uplynulých deset let, a nyní je jednou z největších hvězd značky Qoros. Sídlí v Šanghaji, a právě v těchto dnech otvírá nové designerské centrum v Mnichově, kde pracuje dalších zhruba 50 designérů. Takže je určitě se na co těšit a produktová škála nezůstane jenom u dvou karosářských verzí, které už znáte, ale určitě budeme přemýšlet v dohledné době i nad modely SUV, combi, a v plánu jsou i další.“
Kdy můžeme očekávat masovější nástup na další trhy, a kdy Qoros otevře pobočku třeba v České republice?
„Momentálně jsme v pilotní fázi, která bude trvat několik měsíců. Vše si vyžaduje důkladnou přípravu, protože, když vstoupíte na větší trhy, všechno musíte mít nastavené na 200 procent, a tím pádem Qoros plánuje vstoupit na trhy střední a východní Evropy v polovině roku 2016.“
Možná se najdou tací, kteří by po originálním čínském autě s pětihvězdičkovou bezpečností, zatoužili už teď…
„První dodávky přicházejí na Slovensko od září minulého roku, takže první vozidla už mají své majitele. O značku Qoros stoupl zájem minulý rok po autosalonech v Šanghaji a v Ženevě. Podařilo se sesbírat ve středoevropském regionu – na Slovensku, v Rakousku – objednávky a první auta už mají konkrétní klienti. Nyní je možné zajít do prodejny v Bratislavě a objednat si zatím provedení sedan. Čekací doba je několik měsíců. Nemáme zatím volná vozidla na prodejně, zatím vyřizujeme předobjednávky. Ale samozřejmě v dohledné době nám budou alokovány větší dodávky, počítáme s tím, že bude možné si koupit auto bez přeobjednání.“
Kolik Qorosů už v tuhle chvíli po Slovenských silnicích jezdí, a kolik plánujete pro rok 2014, že jich ještě vyjede?
„Momentálně jezdí po slovenských a rakouských cestách 22 vozidel, další jsou na cestě. Počítáme zatím s prodeji v řádech desítek kusů. Jsme pilotní trh, a nedá se říct konkrétní číslo, záleží to na produkci v čínském výrobním závodě Čang Šu. Produkce jde hlavně do Číny, která je několikamiliardovým trhem a na začátku má výrobní závod kapacitu 150 tisíc vozidel ročně s možností na navýšení na 300 tisíc, takže na dvojnásobek v horizontu několika let. Uvidíme kolik aut letos a příští rok dostaneme. Na Slovensku se nyní prodává nejvyšší výbava sedanu za 20 960 Euro, což je naprosto přijatelná cena na to, co všechno ve vozidle máte. Pro slovenské i české motoristy budou zajímavé i modely s nižší výbavou a nižší cenou, která by se měla v budoucnu pohybovat výrazně pod hladinou 20 tisíc euro.“
Děkujeme za rozhovor.