Dakar 2008 - Terorismus poškodil legendu

19. prosinec 2008 12:00

Psal se pátek 4. ledna 2008, bylo 12 hodin 10 minut lisabonského času, který o hodinu v zimě pokulhává za tím v České republice. V tu chvíli se chtěly stovky účastníků jubilejního 30. ročníku slavné pouštní soutěže i přítomní novináři štípnout do tváře, jestli se jim to nezdá.

Před chvíli totiž ředitel rallye Dakar Etienne Lavigne emotivně oznámil: "Třicátý ročník rallye Dakar z vážných bezpečnostních důvodů rušíme, ale nekončí legenda jménem rallye Dakar. Uvidíme za rok na startu nového ročníku!" Šlo o historický okamžik, protože tento závod předtím vždy odstartoval, přestože ho už v minulosti provázela bezpečnostní rizika.

Zmatek, nervy, nejistota

Místo sobotního ranního startu následovalo hromadné opouštění portugalského hlavního města, ze kterého postupně odjelo 556 závodních strojů. Horké chvilky si v pátek odpoledne prožívali novináři akreditovaní pro rallye Dakar 2008. Jejich vysoká aktivita spojená se zrušením soutěže totiž zamotala hlavu portugalským pořadatelům, když zhruba 3 hodiny nefungovala internetová síť v tiskovém středisku rallye. A s blížícími se uzávěrkami novin a časopisů pořádně houstla i atmosféra.

Mnozí závodníci už v té době řídili svůj stroj směrem domů a hlavou se jim honily myšlenky, jestli nebyli u konce nejslavnějšího vytrvalostního závodu s devětadvacetiletou tradicí.

Al-Káida chtěla zaútočit na konvoj rallye

Smutný konec jubilejního ročníku rallye Dakar se začal paradoxně psát na Štědrý den. Na území Mauretánie totiž byli čtyři francouzští turisté zabiti a jeden těžce zraněn. K vraždě se přihlásili teroristé hlásící se k Al-Káidě.

Následovalo ujištění pořadatelů, že pro bezpečnost závodu udělají maximum a ředitel rallye Dakar Lavigne odletěl do Mauretánie, aby se s místní samosprávou dohodl na posílení ochrany konvoje. To sice dostal, když účastníky měly chránit tisíce ozbrojenců včetně dobrovolníků, ale ani to nestačilo.

Rozhodující nakonec byly informace zpravodajských služeb o pohybu až stovek teroristů Al-Káidy z Alžírska směrem na hranice Mauretánie a Maroka, kudy měl konvoj soutěže projíždět. A také přímé výhružky teroristů Rallye Dakar. Navíc francouzská vláda vydala prohlášení, ve kterém varovala občany země galského kohouta před návštěvou Mauretánie. Ochrana tak obrovského množství lidí, motorek, aut, letadel a vrtulníků, se v tu chvíli rovnala pověstné ruské ruletě.

"Tady jde o zdraví a životy. Bezpečnost se na poušti zajišťuje velmi těžce. To by muselo být tolik vojáků jako účastníků a nás se počítá na tisíce. Startovní pole je každý den roztažené na ploše dlouhé stovky kilometrů a zajistit bezpečnost takového konvoje je asi nemožné. Musíme se s tím vyrovnat," řekl po zrušení závodu Aleš Loprais, řidič bronzového kamionu Tatra při rallye Dakar 2007.

Měl to být nejlepší Dakar v historii

Pořadatelé závodu si museli po zrušení závodu připadat jako aktéři špatného vtipu. Už dlouho před plánovaným startem jubilejního ročníku avizovali, že to bude nejlepší rallye Dakar v historii - s velmi těžkou trasou a krásnými písečnými dunami. Slibovali trať, která kromě jezdeckého umění účastníků pořádně prověří i jejich navigační schopnosti. S nadsázkou říkali, že na tenhle závod nikdo nezapomene.

Bohužel, jejich slova se vyplnila, i když úplně jinak, než si představovali. 30. ročník rallye Dakar je totiž prvním v historii, který z bezpečnostních důvodů vůbec neodstartoval. Připravena byla závodní trasa dlouhá 9273 kilometrů vedoucí z Portugalska, přes Maroko, Mauretánii až do senegalského hlavního města Dakaru. To všechno měli závodníci zvládnout v patnácti dnech.

Na start bylo připraveno rekordních 232 motorek, 22 čtyřkolek, 204 aut a 98 kamiónů. O oblíbenosti soutěže svědčí také fakt, že závodníci zastupovali 52 národností a svůj boj s pouští chtělo vyhrát přes 35 % nováčků.

Nechyběli by ani Češi. Ti byli připraveni bojovat za řidítky 3 motorek, jedné čtyřkolky, i v kabinách 2 osobních a 5 nákladních aut. Celkem nás mělo reprezentovat 24 dobrodruhů, což by byl také nový rekord.

Počítání ztrát

Rallye Dakar patří k akcím se systémem "skoro vše se platí předem". Navíc mnohé týmy přichystaly svoji techniku jen pro tenhle závod roku. Výsledkem jsou obrovské finanční ztráty.

Všechno začíná u pořadatelské agentury A.S.O., která přijde o desítky, možná stovky miliónů eur. V tuto chvíli je pro budoucnost závodu velmi důležité, jestli měli pořadatelé pro případ zrušení závodu z bezpečnostních důvodů pojistku. Tuto informaci však nikdy oficiálně neprezentovali.

Důležité bude, jak se ke zrušení závodu postaví sponzoři. Případné soudní spory a následné finanční vyrovnání by mohly znamenat vážnou hrozbu definitivního konce slavné soutěže.

Obrovské ztráty utrpěly také největší tovární týmy, které se rallye Dakar měly zúčastnit. Volkswagen oznámil, že ho přípravy na třicátý ročník stály 30 miliónů eur, tedy bezmála 800 miliónů korun. Německý tým ale už pár hodin po předčasném konci jubilejního Dakaru vydal prohlášení, že důvody zrušení chápe a respektuje.

Mitsubishi své ztráty spočítalo na více než 500 miliónů korun a firma KTM podporující více týmů v kategorii motorek na skoro 80 miliónů korun. Soukromé české týmy musí účast v závodě pořídit za mnohem menší peníze. Rozpočty těch největších se na jeden ročník pohybují odhadem okolo 20 miliónů korun.

Jedeme dál

Společnost A.S.O. pořádá kromě rallye Dakar víc velkých akcí, hlavně Tour de France. Také proto ji zrušení Dakaru finančně nepoložilo. Ovšem francouzské deníky den po rychlém konci 30. ročníku ve velkém psaly, že možná jde o konec slavného pouštního závodu.

Jeho šéf Lavigne však tenhle scénář už předem shodil ze stolu, s tím, že jeho tým hned začal připravovat ročník 2009 v Argentině a Chile. A spousta závodníků hned po zrušení jubilejního ročníku pořadatelům vyjádřila podporu přesvědčením, že příští Dakar pojedou. Patřil k nim i Martin Macík z českého TEDOM týmu:

"Kdyby se jel Dakar v Jižní Americe, určitě bychom o tom uvažovali. Tam jsem ještě nebyl!"

Útoky na účastníky rallye Dakar v historii1990
Při průjezdu Libyí se jedno z doprovodných vozidel odklonilo z trasy do oblasti "zakázané" libyjským vůdcem Muammarem Kaddáfím a stalo se terčem střelby, nikdo nebyl zraněn.1991
Doprovodný kamion týmu Citroën v opuštěné vesnici poblíž maliského Gao zasáhla střelba a na místě usmrtila řidiče, viník nebyl vypátrán.1998
Ozbrojená banda přepadla na území Mali dvě české Tatry, posádky okradla a odvezla si jeden z kamiónů. Při incidentu se střílelo, nikdo nebyl zraněn.2000
Kvůli riziku teroristických útoků byl zrušen start 7. etapy v nigerijském Niamey a pět dní se nezávodilo, během nich byl konvoj rallye Dakar letecky přepraven do Libye, kde soutěž pokračovala.2001
Před startem rallye se objevila hrozba v podobě útoků ze strany osvobozenecké fronty Polisario žádající nezávislost Západní Sahary. Fronta oznámila, že v době konání rallye obnoví "vojenskou činnost jako zákonnou obranu".2004
Francouzská tajná služba včas odhalila plán stovky islámských extremistů, kteří chtěli na území Mali unést několik posádek. Výsledkem bylo odvolání dvou etap závodu.2007
Kvůli obavám z možného teroristického útoku na území Mali byla jedna etapa zrušena a druhá změněna. Poblíž města Timbuktu se podle zpravodajských služeb pohybovali teroristé napojení na Al-Káidu.2008
Kvůli hrozícím teroristickým útokům v Mauretánii, kde se měla odehrát hlavní část závodu, byla rallye Dakar den před startem jubilejního 30. ročníku poprvé v historii zrušena.

autor: jař
Spustit audio

Více o tématu