Dálnice D1 je jen o dva roky starší než vysílání Zelené vlny, právě kvůli ní to všechno začalo

13. říjen 2014 11:40

Nebýt dálnice D1, nevznikla by před 40 lety naše Zelená vlna. A tohle vzájemné pouto funguje dodnes. Vždyť právě kvůli D1 vysílá naše dopravní zpravodajství už rok nepřetržitě, 24 hodin denně.

Rozsáhlé, ale vzhledem ke stavu nezbytné modernizace naše nejvytíženější dopravní tepny se báli všichni – řidiči, policisté, stavbaři, ale i ministerští úředníci a bylo jasné, že to nepůjde bez přesných dopravních informací. „Považuji Český rozhlas a konkrétně Radiožurnál za jeden z hlavních kanálů, kterými budou informace k řidičům proudit,“ říkal loni na jaře tehdejší generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák při podpisu Memoranda o spolupráci s Českým rozhlasem. A náš generální ředitel Peter Duhan zase oceňoval, že můžeme být přímo u zdroje.

Čtěte také

„Budeme mít svého člověka přímo v centru, ze kterého budeme potom nejčerstvější posílat do vysílání.“ A tak se řidiči od nás loni s předstihem dozvěděli, kdy modernizace začne. „9. května bude zahájení stavění uzavírek.“

Že ministerstvo dopravy chce radikálně urychlit stavební práce. „Zvažujeme, že bychom uzavřeli celou dálnici, že mosty budeme snášet najednou.“ A že dálnice byla opravdu neprůjezdná. Dokonce několikrát. „V pátečních večerních hodinách od 21 hodin do soboty do 11. hodin.“

O všem dáme vědět

Vždycky jsme u toho. A samozřejmě si to nenecháváme pro sebe – takže v Zelené vlně nejen upozorňujeme, kdy policisté dálnici zavírají, ale také jak to tam vypadá a co mají řidiči dělat, tak jako při nedávné noční pokládce mostních nosníků.

Ještě loni o prázdninách jsme na tyto noční akce dělali speciální Zelenou vlnu, od 4. září 2013 vysíláme nepřetržitě, jak přibližuje vedoucí redakce Jan Říha.

„Protože spousta problémů i v těch modernizovaných úsecích může nastat v noci třeba i kvůli nepozornosti, kvůli mikrospánku. Tak jsme se rozhodli nabídnout 24hodinový dopravní servis z Národního dopravního informačního centra a zůstaneme u toho,“ říká Jan Říha.

Čtěte také

Vždyť modernizace D1 je plánovaná na dalších pět let a tak se vylepšuje i naše vysílání. Díky novým telematickým systémům dokážeme i říct, jak dlouho se kolonách zdržíte. Jako třeba v pátek odpoledne. „Od Vyškova na Brno brzdí provoz omezení, tam je šestikilometrová kolona a zdržení 45 minut. V protisměru řidiči postojí 15 minut.“

Ve svých začátcích před 40 lety vysílala Zelená vlna pouze v pátek a v neděli odpoledne, teď řidiče na cestách provází nepřetržitě. Na Radiožurnálu pravidelně vysílá vždy po půl hodině, ráno každých 15 minut, to navíc máme i speciální vysílání pro hlavní město. Ale když je situace na cestách hodně složitá, vstupují naší redaktoři do vysílání kdykoliv.

autor: evk
Spustit audio