Dálnice D1 nezvládá extrémní nápor tepla – zvedají se panely!
Až o osm centimetrů se vinou extrémních teplot zvedla cementobetonová deska na 50. kilometru dálnice D1. Naštěstí se zvedala postupně a silničáři zavřeli pruh na Brno dříve, než si řidiči stihli poškodit auto. Podrobná prohlídka však potvrdila, že se musí vyměnit desky hned čtyři.
Naše nejvytíženější dálnice je léta za svou životností a tak každá extrémní změna počasí – před pár dny hustý déšť, teď vysoké teploty – jen zhoršuje její stav. Cementobetonové desky jsou v tomto směru třaskavou výbušninou.
„Jsou tam tisíce a tisíce jednotlivých desek. Jestli nějaká po 30 nebo 40 letech „vypoví službu“ a jestli to bude zítra nebo za měsíc anebo se dočká modernizace – to v tuto chvíli nikdo neví,“ přibližuje nevyzpytatelnost D1 vedoucí odboru správy dálnic Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.
Dálniční panely jsou tak pod neustálou kontrolou – každé dvě hodiny silničáři kontrolují jejich stav. A také díky tomu se neopakuje situace téměř na den přesně dva roky stará, kdy se na 52. kilometru posunula cementobetonová deska a o zhruba deseticentimetrový schod si desítka motoristů poškodila auto. Teď naštěstí silničáři na 50. kilometru zavřeli levý pruh směrem na Brno už ve chvíli, kdy došlo ke zvednutí o necelých pět centimetrů. A bylo to nutné – během dvou hodin se panel zvedl o další tři centimetry.
„Tím, že se zvedl jeden panel, způsobil zvednutí a vyblokování dalších navazujících desek, takže celkem se jedná o výměnu čtyř cementobetonových desek.“ Ty se podle Martiny Vápeníkové z ŘSD už včera podařilo vybourat a dnes se bude pracovat na novém povrchu.
„Bude docházet ke zhutnění podloží pod deskami a v následujících dnech budeme pokrývat dálnici novým asfaltovým povrchem. Pracujeme až do pozdních večerních hodin. Práce bychom chtěli dokončit podle klimatických podmínek nejpozději na začátku příštího týdne,“ popisuje Martina Vápeníková.
Doufejme však, že se to podaří dřív, aby páteční odpolední provoz nebyl kvůli zúžení do jednoho pruhu příliš komplikovaný. Padesátý kilometr dálnice D1 by se podle plánu mohl modernizovat nejdříve za tři roky, naproti tomu na úseku těsně před ním – mezi 41. a 49. kilometrem – by se měl začít dělat ještě letos. Jenže zatím to není možné – stoupací pruh mezi Šternovem a Psářemi je v takovém stavu, že je nutné jej nejprve provizorně opravit.
„Vozovka bude muset unést dopravu po mnoho měsíců, podle toho, po kterém pásu dálnice bude vedena doprava z druhého pásu. Neboli dnes nepojížděné odstavné pruhy budou muset snášet třeba tři měsíce dopravu takového rázu, kterou dosud nezažily,“ vysvětluje Jan Hoření z ŘSD.
V této chvíli se řeší výběrové řízení na opravy těchto desek a teprve poté může přijít firma Eurovia a začít s modernizací. Což se dá čekat v polovině července. Mimochodem po modernizaci už žádné panely na vozovce nebudou. Podobně jako třeba na dálnici D5 či Pražském okruhu.