Den bez aut – jednorázové uzavření hlavního náměstí pro auta

15. září 2013 14:20

Autům vjezd zakázán, naopak chodci a cyklisté jsou vítaní. Tak takhle to vypadalo včera na pražském Smetanově náměstí a v nejbližším týdnu se tak stane i v mnoha dalších českých městech. Evropský Den bez aut už si u nás našel tradici. Aspoň na jeden den v roce se rušné ulice či náměstí promění v oázu klidu. Má ale taková jednorázová akce vůbec smysl? Podle lidí z naší ankety, ano.

„Určitě, protože toto město už je plné aut a vyplatí se, když někteří auto nechají doma. Smysl to má, alespoň upozornit na to, že to existuje. V každém případě to má smysl, protože aut je velké množství, jezdí všude v metropolích a je dobré mít pár dní čistý vzduch. Lidi si uvědomí, že mohou jezdit jiným dopravním prostředkem nebo že můžou chodit pěšky. Já jsem pro, protože nejsem řidič, ale pěšec,“ souhlasí většina řidičů, někteří jsou však proti. „Vůbec s tím nesouhlasím, protože nevidím důvod. Spíš mi to přijde jako hurá akce.“

Čtěte také

Když se člověk projde po náměstí nebo ulici, pak si je vychutná úplně jinak, než když přes ně profrčí v autě. A radost z toho mají i majitelé obchodů, kteří původně proti půldennímu zákazu vjezdu aut protestovali. Aspoň taková je dvanáctiletá zkušenost vedoucího odboru životního prostředí českobudějovického magistrátu Svatopluka Miky.

„V současné době si myslím, že už vidí, že to má hromadu dalších výhod, že to do centra přiláká další a další lidi a mnozí budějovičáci pouze neproletí přes náměstí někam dál, ale na náměstí se zastaví, podívají se do obchodů a potom mohou mít obchodníci vyšší tržby. Takže už nám nikdo nenadává, mnozí z nich už to dokonce berou s povděkem,“ říká Svatopluk Mika.

Tradicí hlavního města jsou dvě velké cyklistické akce – Cyklozvonění, které letos propojilo hned 13 městských částí a také Cyklojízda prakticky centrem metropole. Podle pražského cyklistického koordinátora Pavla Poláka však nejde jen o to, projet se na kole místy, kde jsou normálně auta. „Lidé zjistí, že ulice bez aut jsou hezčí. Potom mohou vyvinout tlak tímto směrem, mohou se snažit zlogičtět, zracionálnět parkování. Možná budou tlačit na své samosprávy, aby něco udělali. Má to spíš iniciační moment.“

Čtěte také

A stejně tak vnímá akce v rámci Evropského týdne mobility vedoucí Besipu Roman Budský. Ačkoli na první pohled to vypadá, že jsou určeny obyčejným lidem, pak podle něj míří především na místní samosprávy. „Když se o tom bude pouze hovořit a nejsou konkrétní města, kraje a další subjekty popíchnuty k tomu, aby to alespoň pár dní v kuse zkusily, tak se o tom bude skutečně jenom hovořit a praktická řešení se budou odkládat. A tady se vždycky řekne, že když už je to vyhlášené, proč by se to nezkusilo. Potom se zjistí, že se dá řada opatření zavést jako trvale udržitelná.“ Vždyť je jen na nás v jakém prostředí budeme žít.

autor: evk
Spustit audio