Deset let obchvatu Plzně: město si dál plní dopravní cíle
Deset a půl tisíce kamionů projede každý týden po obchvatu Plzně. Vyplývá to z údajů mýtných bran společnosti Kapsch. Ještě před deseti lety musely náklaďáky jezdit přes město, od roku 2006 je ale dálnice D5 z Prahy na Rozvadov kompletní. Dokončený obchvat Plzně tehdy spojil Česko se Západní Evropou.
Z Prahy do Mnichova za necelé tři hodiny. Po desítky let to byl jen rozestavěný dálniční sen. Až do 6. října roku 2006. Dokončení dálnice D5 pomohlo jak řidičům aut, tak hlavně autodopravcům.
„Jestliže dřív po starých silnicích trvala cesta kamionu z Prahy na Rozvadov čtyři až pět hodin, tak dneska je kamion z okraje Prahy na Rozvadově za 2,5 hodiny,“ říká autodopravce Václav Rádl.
Češi dostavěli dálnici D5, Němci v tu samou chvíli A6ku. Nová dálniční spojka umožnila rychlejší dopravu i více zakázek. „Především v automobilovém průmyslu. Tahle kvalitní dálniční síť umožnila provádět přepravy just-in-time, což je samozřejmě vítaný systém pro zásobování velkých automobilek,“ dodává Rádl.
Radost z nově otevřeného obchvatu měli před 10 lety také samotní Plzeňané. Těšili se na rychlejší spojení do Mnichova a čistší ovzduší ve městě. Dokončení obchvatu Plzně tehdy koordinoval Petr Otásek. Vzpomíná, jak byl třikrát týdně v Praze a obíhal jednotlivá ministerstva.
„Bylo to obrovské úsilí. My jsme si jako město řekli, že ten obchvat se musí postavit, protože jinak by se město Plzeň udusilo. V roce 2006, když se spustil obchvat, jezdilo Plzní 17 tisíc automobilů za 24 hodin, dnes – shodou okolností mám informace z ŘSD – je to na výjezdu směrem na Rozvadov 28 tisíc aut za 24 hodin,“ uvádí.
Plus pro Plzeň
Plzeň na obchvat čekala řadu let, stavba se protáhla kvůli tahanicím o pozemky a protestům ekologů. Přes 20 kilometrů dálnice vyšlo na zhruba 13,5 miliardy korun. Jen kontroverzní, 300 metrů dlouhý tunel Valík stál miliardu a tři čtvrtě.
Podle Otáska nicméně obchvat splnil účel a vyhnal náklaďáky z města: „Pro Plzeň je to obrovské plus. Doba, kdy Plzeň byla zahlcená, byla neúměrně dlouhá. Volily se všechny možné prostředky, aby se obchvat dostavěl.“
Po 10 letech navíc Plzeň dosáhla dalšího dlouholetého dopravního cíle. Od ledna budou moct řidiči na obchvatu jezdit bez dálniční známky. Minulý měsíc o tom rozhodlo ministerstvo dopravy.