Diesel by se divil

18. březen 2008 13:00

Dnes je to na den přesně, kdy se před 150 lety v Paříži v rodině bavorského emigranta narodil vynálezce naftového motoru Rudolf Diesel. Při své práci v chladírenství experimentoval se čpavkem, který hodlal využívat nejen k chlazení, ale i k pohonu motoru. Později přešel na benzin a objevil nový princip jeho zažehnutí - ve válci stlačoval vzduch, který se zahřál a vznítil vstříknuté palivo.

Svůj nápad pak začal rozvíjet ve službách ocelářského magnáta Alfreda Kruppa a jako vhodnější palivo nakonec vybral naftu. V roce 1892 si podal patent a první fungující prototyp sestrojil o pět let později. To je tak na úvod. Od té doby byly a jsou stále naftové motory vylepšovány, a dnes už v řadě případů předčí benzínové. Jenže, noční můrou motoristů bývá jejich porucha. Jejich opravy totiž nepatří k nejlevnějším.

V prvé řadě je potřeba provést důkladnou analýzu závady. Může jít totiž o maličkost.

"V mnoha případech jsem řešil podobné poruchy, kdy příčinou byl pouze ucpaný palivový filtr, ale systém ukazoval neuvěřitelné chyby včetně výměny vstřikovacího systému a vystřikovačů čerpadla," vysvětluje Zbyněk Sedlář z Autocora.

Druhou záležitostí je oprava samotných dílů motoru. Oprava samotného čerpadla není nijak složitá. Horší je to u moderního motoru se vstřikovači, které mají v posledních letech takzvanou klasifikaci.

"Docházelo k tomu, že velká část vstřikovačů musela být z výroby vyřazena. Proto se vymyslel způsob, který se jmenuje klasifikace, kdy tato chyba vstřikovače je zahrnuta do naprogramování řídící jednotky motoru. Díky tomu je potom možné tyto vstřikovače namontovat do motoru v určitém pořadí."

Musíme tedy auto svěřit servisu, který je odborně na výši.

"Jakmile dojde k výměně vstřikovačů, musí se každý válec znovu zvlášť nakódovat, aby nedocházelo k vibracím, špatnému výkonu nebo dokonce ke klepání."

A to bychom si měli pohlídat, protože špatný chod samozřejmě zkracuje životnost motoru. Zpravidla je nám doporučováno, abychom nechali vyměnit všechny vstřikovače, ale to není vždy bezpodmínečně nutné.

"Pokud auto začne vykazovat problémy se vstřikovačem a má najeto 300 000 km, v žádném případě bych neuvažoval o výměně jednoho vstřikovače, protože to je velmi namáhaný díl a je jen otázkou času, kdy bude potřeba vyměnit zbylé vstřikovače. Pokud se to stalo u relativně nového vozidla, tak tam ještě není předpoklad, že by došlo k velkému mechanickému opotřebení všech vstřikovačů. Pomocí určitého testu lze zjistit, které z nich jsou v pořádku a vyměnit pouze opotřebené."

To jsme mluvili o moderních common railech. Jiné je to u hojně rozšířeného, především u aut z koncernu Volkswagen, systému čerpadlo-tryska.

Logo

"Tady je velkou nevýhodou vlastní montáž a demontáž z vozidla. Je to velice podobné, jako u common railu. Pokud má motor najeto málo kilometrů, dá se vyměnit jen jeden vstřikovač, ale jestliže má velký průběh kilometrů, je poměrně drahé vyměnit všechna těsnění a rozebrat celou hlavu. Proto je levnější nechat rovnou vyměnit všechny vstřikovače, než tuto opravu opakovat."

Důležitá je tedy správná volba servisu, který má k dispozici potřebné přístroje. Jinak se nám oprava může také pěkně prodražit.

autor: pgj
Spustit audio