Dieselová zbraň Mitsubishi na Dakar 09

27. prosinec 2008 13:00

Rallye Dakar 2009 - to je revoluce! Z Afriky se kvůli hrozbě teroristických útoků přestěhoval slavný pouštní maratón do Jižní Ameriky, konkrétně do Chile a Argentiny. V Buenos Aires 3. ledna tohle šílenství pro řidiče aut, kamiónů i motorek odstartuje. A na rampě nebude chybět ani závodní vůz Mitsubishi, který kraluje v kategorii aut Dakaru posledních osm ročníků. Jenže už nebude benzínový, ale naftový!

Možná vám to přijde jako detail, ale to jste na omylu! V novodobé historii Rallye Dakar vyhrávala jen auta s benzínovým pohonem. Proto automobilka Volkswagen v posledních letech investovala stovky miliónů Eur do dvou závodních speciálů nazvaných Race Touraeg 1 a 2. Přesto se jí zatím nepovedlo získat titul "První diesel, který vyhrál ve třídě aut Rallye Dakar". A v nadcházejícím ročníku bude mít nejspíš poslední šanci. Mitsubishi totiž pro tentokrát přichází také s naftovým autem. Speciál nazvaný Racing Lancer se poprvé veřejnosti představil na podzimním autosalonu v Paříži.

"Je to pohonná jednotka, která byla poprvé namontována do Mitsubishi Pajero Montero pro zkušební testovací jízdy už v červnu roku 2007. S touto pohonnou jednotkou absolvovali jezdci už 10 000 km testovacích jízd a to ve Španělsku, v Maroku a ve Francii," vysvětlovala Ivana Zimová z českého zastoupení Mitsubishi na pařížském autosalonu.

Nový Racing Lancer s třílitrovým dieselem se dvěma turby se v poušti Atacama i v pohoří And bude moci spolehnout na výkon 280 koní, které budou energii sát z obrovské nádrže s objemem 440 litrů. O čtyři takové speciály a chod týmu se postará celkem 65 lidí v patnácti autech včetně dvou kamiónů. Jezdecké složení zůstává tradiční: Francouzi Stéphane Peterhansel a Luc Alphand, Japonec Hiroshi Masuoka a Španěl Nani Roma. Kromě posledně jmenovaného všichni vítězové Dakaru. A s novým autem jsou prý spokojení.

Naftové Mitsubishi Racing Lancer pro Dakar 2009

"Já jsem měla možnost hovořit se Stéphanem Peterhanselem a s Nani Romou. Z tohoto motoru jsou hodně nadšení, protože jim samozřejmě točivý moment dovoluje podstatně víc, než jim dovoloval dosavadní benzínový motor. Uvidíme, co se odehraje v Portugalsku, kde se s vozem představí poprvé."

A v portugalské soutěži se kvality nového Racing Lanceru potvrdily v podobě Peterhanselova vítězství. Ale Dakar, to je úplně něco jiného. Volkswagen udělá všechno proto, aby tentokrát, v novodobé historii poprvé, vyhrál právě on i s pomocí legendárního soutěžního španělského jezdce Carlose Sainze. Japonci si ale věří.

"Natrénováno bude, technika drží, jezdci uvádějí, že vůz je lepší, takže podle toho také očekáváme výsledky."

Přesto se v současné ekonomické krizi nabízí otázka, jestli bude Mitsubishi pokračovat v investování stovek miliónů Eur do Rallye Dakar i v dalších letech.

"Předpokládáme, že ano, protože vývoj takových technologií je hodně náročný, takže investování do jednoho jediného konkrétního závodu by bylo dost málo," vidí věc optimisticky Ivana Zimová z českého zastoupení japonské značky.

autor: jař
Spustit audio