Dlouhé prohřívání zad může být na škodu

15. únor 2012 15:50

Správný a přitom pohodlný posez za volantem je obzvlášť důležitý při dlouhé cestě, aby řidiče neunavoval jakýkoliv pocit nepohodlí. Aby nás sedadlo nestudilo, montuje se do nových aut jejich vyhřívání. Ovšem s tím bychom to neměli přehánět.

Ať už máme sedačku vyhřívanou, nebo ne, je důležité správně sedět, abychom cítili smyk nebo jak vynáší zatáčka, a měli tak vše pod kontrolou. To učí řidiče instruktor bezpečné jízdy Vít Jedlička. „Ideální by bylo, aby naše tělo bylo přímo v těžišti vozu. Potom by bylo jeho chování cítit nejlépe,“ vysvětluje.

Při jízdě bychom neměli ležet, ale mít opěradlo vzpřímené, aby tělo svíralo s našimi stehny úhel 90 až 95 stupňů.

A teď k jiným stupňům, těm teplotním. Když je mráz, sedačka studí, a tak si zapneme její vyhřívání. „Vyhřívaná sedadla jsou komfortním prvkem výbavy vozu. Vhod přijdou zejména ve chvíli, kdy nastupujete do studeného vozu. Doporučuji však nechat vyhřívání zapnuté jen chvíli, než se sedačka ohřeje a posezení se stane příjemným.

Rozhodně ho nenechávejte zapnuté po celou dobu jízdy. Potom dochází k nadměrnému prohřátí svalů, které při následném opuštění vozidla rychle prochladnou, a hrozí bolesti zad,“ varuje lékař Miloslav Lacina.

Hodně opatrně by vyhřívání sedaček měli používat ti, kdo už bolestmi zad trpí. „Obecně platí, že veškeré záněty, zejména ty, které jsou v aktivní fázi, se teplem zhoršují. Pokud by tedy byl zánět například sedacího nervu, určitě by došlo ke zhoršení. Člověk by to však poznal sám, protože by bolest byla intenzivnější, a příště by se tomu vyvaroval,“ dodává Miloslav Lacina.

Stejně jako v létě u klimatizace platí i teď v zimě u vyhřívání sedadel lidové pravidlo: všeho s mírou.

autor: mkk
Spustit audio