Dny NATO čekají přes 200 tisíc návštěvníků, jak z bohatého programu o nic nepřijít?
Slavnostní přelet českých a slovenských letadel, ukázka tankování letadel za letu, jedno z největších dopravních letadel světa, Ruslan An-124. To je jen několik z hlavních taháků letošních Dnů NATO v Ostravě - Mošnově, kam se chystá podle odhadů na dvě stě tisíc lidí.
Dny NATO jsou srovnatelné snad jen s Velkou cenou Brna MOTO GP. „Nemáme přesně spočítáno, řádově mohu hovořit o 10 až 15 tisících vozidel, které v průběhu například hodiny nebo dvou najedou na jedno místo,“ varuje ty, kteří se do Mošnova chystají autem, šéf moravskoslezské policie, Tomáš Kužel a šéf tamní dopravky, Jiří Zlý přidává základní radu. „Vyjet včas, centrální parkoviště se otvírá v sobotu i v neděli již v půl sedmé ráno a areál akce v půl deváté. Kdo si přivstane a přijede už v časných ranních hodinách, uvidí celý program a dojede bez komplikací.“
Největší zácpy a kolony se čekají mezi devátou ranní až polednem. I proto není od věci zvážit i jiný způsob dopravy na mošnovské letiště. „Ať už vlaky z jakýchkoliv směrů a vystoupit na železniční stanici Studénka, případně autobusy z Ostravy, či autobusy mezi železniční stanicí Studénka a následně zastávkami v okolí areálu, tak bychom byli radši,“ doporučuje Jiří Zlý.
Městská policie zase připravila dvě kolárny o kapacitě 7,5 tisíce kol, ta budou uschována zdarma. Pouze musíme počítat s tím, že nás strážníci zaevidují. „Jsou to úkony související s dokumentací, s příjmem a potom následně s výdejem kol, která jsou zabezpečená. Bráníme se tak, aby nedošlo k záměně kol, zcizení kol, a abychom to bez problému zvládli,“ vysvětluje Richard Váňa z Městské policie Ostrava.
Dopravu v okolí letiště bude monitorovat samozřejmě i Zelená vlna Radiožurnálu, která bude podle jejího vedoucího Jana Říhy nabízet informace v exponovaných časech co čtvrt hodinu. „Posláním Zelené vlny, je samozřejmě pomáhat řidičům. Když se řekne pomáhat řidičům, tím se myslí nabídnout objízdné trasy, informovat o tom, že na jejich trase je nějaký problém a při konání velkých akcí typu MotoGP a Dnů NATO se takové problémy tvoří, takže chceme dávat řidičům nejaktuálnější servis ve spojení přímo s pořadateli a místní dopravní policií, říká Jan Říha.“
Na letišti ale nebude zastaven běžný provoz, s problematickou dopravou by tedy měli počítat i ti, kteří budou z Mošnova o víkendu odlétat na dovolenou. „Týká se to například sobotního letu v 10,50 do Burgasu a v 12,20 na Malorku, a nedělního odletu v 12,15 do Egypta. To jsou zhruba asi takové nejkritičtější doby, kdy mají být klienti samozřejmě nějakou dobu před odletem na terminálu, ale už se dostanou do kolon,“ upozorňuje Jiří Zlý. Proto by časový rezerva neměla být v řádech desítek minut, ale raději hodinu až dvě. Lepší být na letišti dřív než o 5 minut později.