Dodávky nebo velká SUV nebudou moct v omezení na D1 jezdit v levém pruhu, nevejdou se tam
Pouhé dva a půl metru má levý pruh v modernizovaných úsecích dálnice D1. Řidiči se tak musí vypořádat s jízdou mezi svodidly po levé a kamióny po pravé ruce. Ale někteří se svými auty do tohoto pruhu ani smět tímto pruhem jet.
Do levého pruhu nesmí v modernizovaných úsecích auta, která jsou širší než 220 centimetrů. A tahle míra se podle Josefa Pokorného z Ministerstva dopravy počítá i se zrcátky. „Pokud mám dopravní značkou omezenou šířku vozidla, jde vždy o okamžitou šířku vozidla – v žádném okamžiku nesmí být auto širší než údaj na značce.“
Jenže to bychom museli znát šířku auta i vnějšími zpětnými zrcátky, šířka v technickém průkazu je totiž bez nich, a tak nezbývá, než se vydat do garáže, nasednout, stáhnout okénka, vzít metr a poprosit kolegu, abychom tento rozměr změřili. Je to 198 centimetrů. Takže Seat Toledo do pruhu o šířce 220 centimetrů může, jenže takový vedlejší Volkswagen Touareg už tento rozměr o centimetr překračuje.
„Pokud řidič toto poruší, hrozí mu sankce do výše dvou tisíc korun. V případě, že takové jednání zjistíme, budeme ho řešit v souladu s platnými právními předpisy, nicméně nebudeme stavět řidiče přímo v uzávěře. V takovém případě bychom řidiče vyřešili až po projetí rekonstruovaného úseku,“ upozorňuje šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
Širší auto poznají
A policisté moc dobře vědí, která auta tuto jsou širší než 220 centimetrů. „Policisté dálničního oddělení postupují v tomto případě na základě vlastních zkušeností, které mají dlouhodobě z hlediska dálničního provozu, jelikož omezení na tuto šířku je poměrně časté v rámci uzavírek, nicméně budeme používat i pomůcku zpracovanou právě pro účely dokumentace okamžité šířky tak, jak ji zpracovalo ministerstvo dopravy,“ říká Tomáš Lerch.
O uražená zrcátka tak asi nebude v modernizovaných úsecích nouze. Pak by ale zaprvé postižení řidiči neměli zastavovat v omezení, ale vše vyřešit, protože se jedná o drobnou nehodu, v omezení, ale až za ním. Jinak budou vytvářet nesmyslné kolony. A toho, kdo jel v pruhu, kde neměl co dělat, čeká minimálně spoluvina.
„Zcela jednoznačně pokuta. Skutečná okamžitá šířka byla větší, tak viníkem je řidič, který vjel do pruhu s vozidlem, jehož okamžitá šířka přesahovala, on je za to zodpovědný a před jízdou by tyto informace měl mít zjištěné,“ dodává Josef Pokorný. Takže řidiči dodávek, ale i u nás velmi oblíbených Touaregů a dalších velkých SUV pozor!