Dopravním firmám u nás chybí řidiči kamionů. Odcházejí do Německa

20. říjen 2014 13:20

Dopravcům chybí řidiči. Některé firmy už musely snížit svůj vozový park, protože za volant prostě neměl kdo sednout. Důvodem jsou nízké ceny, za které dopravní firmy přepravují zboží a jak jsme zjistili, některé už si vybírají zákazníky. Zboží tak může zůstat ve skladech.

Když před pár lety Evropská unie výrazně zpřísnila podmínky pro zisk profesního průkazu – až 280 hodin jízd – vyřešila situace s nedostatkem řidičů ekonomická krize. Jenže ta pominula, ekonomika se zvedá a dopravní firmy v celé Evropě mají problém, koho posadit za volant. „Nám v průběhu dvou let odešlo zhruba asi 45 řidičů,“ smutně konstatuje Milan Čmiko, majitel tachovské firmy CM Transport a velmi dobře ví, že tito řidiči nepověsili řemeslo na hřebík, ale posunuli se o pár kilometrů dál a nastoupili k německým firmám.

Čtěte také

„Protože oni tam u nich samozřejmě jezdí za jiné ceny, jsou na tom ekonomicky lépe, tak jim víc zaplatí. Navíc řidičům, kteří mají děti, německý stát platí ještě rodinné přídavky na každé dítě. Tomu my v podstatě nejsme schopní konkurovat a tak řidiči odcházejí do Německa k německým firmám,“ říká Milan Čmiko.

Teoreticky by za volant českých kamionů mohli usedat řidiči z východu třeba z Bulharska nebo Ukrajiny, ale podle generálního tajemníka Sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře, to není tak jednoduché. „Komunikace s nimi je zatím poměrně složitá a to, aby plnily nároky, které u nás na tuto profesi jsou, se zatím nedaří.“

Jak na to?

Jak zastavit odchod kvalitních českých řidičů kamionů do zahraničí? Podle Čmika je jediná možnost, zvýšit ceny za přepravu a tím i zvednou platy. „Reálné to bude až v tom momentě, kdy budou téměř všichni dopravci mít nedostatek řidičů, potom začnou přemýšlet, že musí něco změnit ve svojí cenové politice,“ vysvětluje Milan Čmiko.

Jeho firma už začala – postupně vyřadila 20 aut, protože je neměl kdo řídit a zároveň Čmiko připouští, že neodvezou zboží každému. „Dva tři roky už si vybíráme zákazníky. Zákazníky, kteří chtějí jezdit za moc levno odkazujeme na naší konkurenci, ať jim to jezdí kdokoliv, kdo to zvládne, a uvidíme, jak jim to vydrží dlouho.“

Čtěte také

Česmad proto bije na poplach, už pár let spolupracuje se 70 středními školami, kde v rámci učebního oboru mohou studenti získat řidičské oprávněné pro nákladní auto. Další cestou jsou podle Hromíře Úřady práce.

„Ty mají určité možnosti v tom, jak pomoci lidem stát se řidičem a to s čím přicházíme právě teď, je kampaň, ve které chceme veřejnost upozornit na to, že povolání řidiče by mohlo být zajímavé pro některé lidi, kteří o tom zatím neuvažovali.“ A jen tak mimochodem kabiny nákladních aut jsou častokrát luxusnější než mnohá osobní auta, včetně špičkového technického vybavení.

autor: evk
Spustit audio