Dostanou kamiony o víkendu "STOP"?
Bitva o víkendový zákaz kamiónů se dostala do dalšího kola. Ministři dopravy a životního prostředí Aleš Řebíček a Martin Bursík se dohodli na víkendovém režimu jízd kamiónů. Podle nich by kamióny celoročně nesměly po našich dálnicích a silnicích prvních tříd jezdit celou neděli a hlavně v pátek od 15:00 do 20:00 hodin. Proč vznikl tento v podstatě politický návrh a nevzešel od expertní komise, která měl zrealizovat předvolební slib Strany zelených?
Jednoduše proto, že komise se nedohodla. Sešla se třikrát a vždy to skončilo sporem zainteresovaných stran, které neústupně trvaly na svých argumentech. Dokonce nepomohly ani studie zdánlivě nezaujatých akademiků.
"Studií máme celou řadu, bohužel si většinou protiřečí - podle toho, kdo je zadával. Pan ministr Řebíček si vyžádal ještě studii Dopad na podnikatelské prostředí," říká Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.
Ministerský návrh, který předpokládá celoroční zákaz jízd kamiónů celou neděli a v pátek od 15 do 20 hodin se totiž nelíbí téměř žádné straně. Snad jen policisté by mohli být trochu spokojeni, protože tyto dny akceptovali, i když podle Rostislava Plachého z Policejního prezídia, v trochu jiných časech.
"Rekreační doprava začíná v pátek ve 14:00 a končí kolem 19:00. V neděli je to spíš mezi 15:00 a 21:00 hodinou, ale v sobotu je provoz osobních aut slabý."
Naproti tomu zástupci Svazu města a obcí lobují i za sobotní zákaz jízd, protože chtějí zajisti klid svým obyvatelům po celý víkend.
"Čím více prostoru oskytneme kamionové dopravě, tím více prostoru bude i pro tranzitní dopravu. Každý ústupek vede k tomu, že Česká republika se stává průjezdištěm pro tranzitní dopravu, která nám možná vadí více než doprava domácí," vysvětluje Jan Potměšil.
Sami dopravci chtějí samozřejmě jezdit i v pátek odpoledne, a to nejen proto, aby jejich řidiči mohli dodržovat Evropské nařízení o době řízení a přestávek, která předpodkládá pět pracovních dnů v týdnů, ale jak doplňuje Martin Felix z Česmadu: "Naši řidiči by tento zákon vůbec nemohli dodržet vzhledem k nedostatku parkovacích míst. Ostatní řidiči by ve všedních dnech, kam by se přesunula veškerá páteční nákladní doprava, patrně vůbec neprojeli."
Na druhou stranu, vyšší počet kamiónů v jiných dnech naráží na nedostatek řidičů i nedostatečnou infrastrukturu, ale podle Antonína Šípka ze Svazu Automobilového průmyslu, by mohl nastat spíše jiný problém.
"Systém, který platí v současné době, je pro výrobní firmy ještě stravitelné, ale páteční celoroční zákaz jízdy kamionů by vyvolal značné zvýšení nákladů ve výrobních firmách."
Každá strana má svůj neotřesitelný argument, který je bezpochyby díky silnému lobby schopna přenést i do parlamentu, přesto Ministerstvo dopravy posílá návrh do přípomínkového řízení a věří, že od prvního ledna příštího roku by kamióny měly celoroční zákaz jízd v pátek odpoledne a po celou neděli.