Dvakrát větší šance na přežití – při použití bezpečnostního pásu

26. listopad 2013 13:20

Od počátku roku zemřelo při dopravních nehodách 87 lidí, kteří nepoužili bezpečnostní pás. Čistě statisticky vzato, polovina z nich tady stále mohla být. Připoutání totiž snižuje riziko smrti nebo těžkých zranění při nehodě až o polovinu.

První, co bychom měli udělat po usednutí do auta je připoutat se. I když, nebudeme zastírat, že i pásy mohou při nehodě ve vyšší rychlosti způsobit zranění. „Je to obecně při rychlostech vyšších než 60 kilometrů a těžká poranění bývají okolo 100 kilometrů a více,“ konstatuje soudní patolog Michal Beran a dodává. „Od nejlehčích tupých poranění, jako jsou kožní oděrky, pohmožděniny, krevní podlitiny, tak pak může dojít i ke zlomeninám klíční kosti, žeber, dokonce i trhlinám jater a podobně.“

Čtěte také

Pásy jsou nejúčinnější právě při rychlostech do 60 km/h. Tedy v rychlostech, kdy dochází k nehodám nejčastěji. Proto by zapnutí pásu mělo být samozřejmostí, nehledě na hrozbu pokuty. A připoutat se musí v autě všichni, tedy i ti vzadu. „Tam nejde o to, že zadní pasažér nebude připoutaný a on se může zranit. Jde o to, že při nárazu je jeho tělo vymrštěno do sedačky, kde sedíte vy a dokáže vás hodně těžce zranit, případně zabít,“ varuje Jiří Hamman, vedoucí nehodového týmu mladoboleslavské škodovky.

Kdyby se opravdu všichni poutali, pak by to na evropských silnicích zachránilo každoročně přes sedm tisíc životů. Každá nehoda je samozřejmě jiná, ale velmi často si za zranění můžeme sami. Nepřipoutáním, špatným sezením, věcmi poházenými po autě. Jiní si zase vůbec neuvědomují, jak je auto zkonstruováno. Jako řidič, který si na přístrojovou desku pro radost přidělal modýlek auta. Bohužel, přesně do místa, kde je ukryt airbag. A pak boural. „Tento modýlek se při nehodě celý rozbil a setrvačník, který byl uvnitř, naši kolegové našli zabodnutý v pěně předního sedadla spolujezdce tak hluboko, že kdyby tam někdo seděl, byl by opravdu těžce zraněný,“ upozorňuje Jiří Hamman.

Čtěte také

Naštěstí jel řidič v tomto případě sám. Řada lidí si pak myslí, že když má auto airbagy, poutat se netřeba. Někteří to dokonce ještě vylepší, a aby je neotravovalo zvukové upozornění na nepřipoutání se, zapnou si pás za záda nebo za sedadlo. „Pás se předepne zhruba o 12 centimetrů – napne se a síla do zad bude docela veliká. Nejen touto silou, ale ještě setrvačností pohybu je řidič vržen proti nafukujícímu se airbagu – proti airbagu, který má v tu chvíli ještě vysokou rychlost a vysokou tvrdost, a může samozřejmě dojít až ke smrtelným zraněním,“ popisuje nepříjemný děj Petr Kraus ze Škoda auto.

Airbag se po nárazu aktivuje v řádech milisekund a ne nadarmo ho lze přirovnat k výstřelu. Jediné, co vás před ním ochrání a zaručí, že padnete, jak do polštáře, je právě bezpečnostní pás. A jsme zase na začátku.

autor: pgj
Spustit audio