eCall – jak funguje a kdy bude v autech povinně?
Až se to povede, bude to velký celoevropský projekt, který může ročně zachránit až 2,5 tisíce životů. A zdá se, že zavedení takzvaného eCallu už nebude trvat dlouho. V Bruselu se právě dnes ladí poslední doporučení pro výrobce automobilů a zřejmě od roku 2015 budou muset všechna nově vyrobená auta být vybavena zařízením, které v případě nehody automaticky přivolá záchranáře.
Česká republika je jednou z devíti evropských zemí, kde se systém testuje. A tak po našich cestách jezdí desítka vozidel, vybavená speciální eCall jednotkou. Jenže to nepoznáte. Dokonce ani řidič na první pohled nepozná, že něco takového v autě má.
„Když to někdo neví, tak to na první pohled nepozná. Z této jednotky je vidět externí mikrofon a tlačítko, kterému se říká SOS nebo panic – slouží k manuální aktivaci, například když se někomu udělá špatně,“ vysvětluje Pavel Geč z Telefóniky O2, která je jedním z partnerů projektu.
Primárně by ale ecall měl sloužit pro přivolání pomoci v případě, že posádka toho není schopna. Vždyť tisíce lidí při nehodách umírají jen proto, že nebyli včas ošetřeni.
„Jednotka, kterou nevidíte, protože je zabudovaná ve vozidle například pod ovládáním klimatizace, takže vlastně pod kapotou, má vlastní čidla. Potom je možné ji zapnout, takže například exploze airbagů přenese impulz a aktivuje eCall,“ popisuje Pavel Geč.
eCall se aktivuje prostřednictvím mobilních operátorů do centra tísňového volání, tedy většinou linka 112, která pak vyšle na místo záchranáře. Je to otázka několik sekund, jak potvrzují výsledky pilotního projektu. „Celý proces od nárazu až k příjmu k dispečerovi – dostání se pomoci – trvá přibližně 12 nebo 15 sekund,“ říká Pavel Geč.
Funguje i v zahraničí
Spolehlivě to funguje i přes hranice. Podzimní „přeshraniční“ testování eCallu mezi Českou republikou a Německem dopadlo úspěšně. „Hned za hranicemi jsme vyzkoušeli tlačítko tísňového volání linky 112 a potvrdilo se, že i když se jednalo o osobní vůz, registrovaný v České republice, tak zařízení skutečně fungovalo a kolegové se dovolali na tísňovou linku,“ popisuje Martin Novák z ministerstva dopravy.
Zavedení celoevropského eCallu se několikrát odložilo, ale už se podařila vyřešit úprava sítí mobilních operátorů jednotlivých zemí, stejně tak existují jednotné pokyny pro zpracování dat na tísňových linkách a teď by se měl dořešit poslední dílek funkčního záchranného systému – doporučení pro výrobce aut tak, aby 1. ledna 2015 mohl eCall začít fungovat.
„Záleží to na rozhodnutí Evropského parlamentu, nicméně obecně se dá předpokládat, že nová vozidla budou muset již toto tlačítko obsahovat,“ říká Martin Novák.
A kdo by chtěl vidět, jak eCall funguje v praxe, měl by si zatrhnout 22. září, tedy Dny NATO v Ostravě, kdy je připraven speciální crash test.