Elektrická auta - před sto lety běžná věc, dnes ekologická alternativa k znečišťujícím spalovacím motorům

5. květen 2014 08:38

Nic neprovokuje poslední roky automobilový průmysl tak jako elektřina. Před sto lety se přitom autem na elektrický pohon jezdilo zcela běžně. Dnes se vrací jako ekologická alternativa k hlučným a znečišťujícím spalovacím motorům.

„Zdá se mi to moc drahé, nevím, kde bych to nabíjel. Nabíječky na elektromobily se sice rozšiřují, ale nejsou úplně na každém rohu.“ Malá anketa v pražské Křižíkově ulici, pojmenované po vynálezci prvního českého elektromobilu, ilustruje nedůvěru řidičů vůči elektrickým autům. Jejich počet se i přesto každým rokem po desítkách zvyšuje.

Předseda Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec má jasno – kdo si nesedne za volant, nepozná, v čem jsou elektromobily výjimečné.

„Neznám nikoho, kdo by si takové auto koupil a nebyl do něj zamilovaný. Tuto nákazu docela rychle každý nový majitel šíří kolem sebe,“ upozorňuje Marušinec.

Zatím je to ale stále rarita. Čechy odrazuje vysoká pořizovací cena aut i nedostatek dobíjecích stanic. Tvoří to začarovaný kruh – pro malý počet vozidel se nestavějí dobíječky a ceny aut se drží vysoko kvůli mizivé poptávce.

Sousedíkův hybridní elektromobil z roku 1927

Elektromotor navíc znevýhodňuje i zatím relativně skromný nájezd. S některými vozy ujedete třeba jen 130 kilometrů, na druhou stranu vás může taková cesta vyjít i pod 60 korun. Minimální jsou i náklady na údržbu. V elektromobilu nenajdete žádnou převodovku, rozvody ani spojku. Auta jsou tichá a ekologická.

„František Křižík udělal auto na elektřinu právě proto, aby tady nebyl kouř a prach a hluk. To je to, co jsme po něm ještě nedokončili,“ říká Jaromír Marušinec.

Při pohledu na klesající zásoby ropy a zemního plynu zůstává otázkou, jak rychle si elektromobily najdou k českým řidičům cestu. Po světě jich jezdí už 400 tisíc, loni to přitom bylo o polovinu méně.

autor: msk
Spustit audio