Elektromobilita v nákladní dopravě: Zatím vhodné jen pro regionální přepravu
Elektromobily už na českých silnicích nejsou výjimkou. Netýká se to ovšem nákladních vozidel. Zatím jsou drahá a nemají dostatečný dojezd.
Čtěte také
V Česku jsou zatím registrovaná jenom dvě nákladní elektro auta. Kamiony a nákladní vozidla na baterie sice už nabízejí značky jako Scania, Volvo, Renault nebo Mercedes. Problémem těchto velkých vozů je ale stále krátký dojezd, a taky vysoká pořizovací cena.
Redaktor Radiožurnálu Luděk Hubáček vyzkoušel jízdu v takovém elektrickém nákladním automobilu. Před projížďkou vůz obhlíží: "Nabíjení má na přední části v pravém sloupku u pravého zrcátka."
"Tohle auto je vybaveno synchronním motorem o výkonu 230 kW a baterie má instalovanou kapacitu 300 kWh," představuje vůz Ondřej Koubek z českého zastoupení švédské společnosti Scania.
Vozidlo má baterie uložené pod nástavbou. Jsou ve speciálních boxech. V každém boxu jsou instalované dvě baterie. Na každé straně vozidla se nacházejí čtyři boxy. Automobil je tichý, tím jak ho pohání elektromotor.
Čtěte také
"Řidič má v kabině vše, co je ve standardním nákladním autě. Na přístrojovém panelu vidí na jedné LED obrazovce, kolik energie při sešlápnutí plynu spotřebovává. Taky může vidět, na kolik procent je baterie nabitá. Nákladní auto získává zpětně energii v případě, že jede z kopce a zpomaluje, a to díky páčce vpravo u volantu, která má pět poloh takzvané rekuperace," vysvětluje v kabině řidič Hokane Lilia.
"S elektrickým nákladním autem jsme ujeli 45 kilometrů. Podle řidiče je baterie nabitá ze zhruba čtyř pětin. Auto tak ještě ujede asi 190 km," přiblužuje Luděk Hubáček.
Právě kvůli krátkému dojezdu jsou elektická nákladní vozidla vhodná jen pro příměstskou nebo regionální přepravu. "Pro dálkovou kamionovou dopravu ty elektrické vozy zatím úplně nemají smysl, ten dojezd tam není," potvrzuje šéfredaktor magazínu Transport a logistika Michal Štengl.