„Embéčko“ slaví 50 let
V Mladé Boleslavi, ale nejen tam, dnes slaví. Legendární Škoda 1000 MB byla oficiálně představena přesně před 50 lety. Pro automobilku bylo „embéčko“ revolučním autem, jehož koncepce se držela až do roku 1987, kdy vyvinula další škodováckou legendu – Favorita. Ale vraťme se do 60. let minulého století.
„Základním předpokladem bylo rozhodnutí o výstavbě nové automobilky, moderní automatizované továrny, z jejích obrovských hal bude vyjíždět nová Škodovka 1000 MB,“ vzpomínali v dobových dokumentech v pořadu RETRO České televize na dobu, kdy vznikal základ současné továrny. Na 80 hektarech bylo postaveno 40 výrobních hal a dalších budov, 13 kilometrů nových silnic a položeno 10 kilometrů železničních kolejí. Vývoj revolučního modelu trval dlouhých 10 let. Při vývoji vozu pracovně nazvaného NOV, tedy Nový osobní automobil, se zkoušely nejrůznější koncepce s motorem vpředu i vzadu, s pohonem předních i zadních kol a nakonec vzniklo embéčko s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Koncepce, které se škodovka držela i u dalších modelů, legendárních 100, 110, 130 i jejich nástupců v 70. letech 105 a 120.
Počátkem 60. let automobilka vyrobila prvních 50 kusů, které prošly náročnými zkouškami, mimo jiné i v extrémních klimatických podmínkách v Rusku a Ázerbájdžánu, tedy v mrazech minus 30 stupňů Celsia a vedrech kolem 45 stupňů Celsia. Celkem testovací modely najezdili milion a šest set tisíc kilometrů – ve vysokých nadmořských výškách na Kavkaze i na východoněmeckých dálnicích.
„Soudruhu inženýre, při procházce výrobou jsme viděli, jak důkladná je kontrola každých operací a každé jednotlivé součástky a naskýtá se tedy otázka, zda stále ještě platí 1000 MB – tisíc malých bolestí.“
„To je spíše slovní hříčka. Je nutno si uvědomit, že s výstavbou nové automobilky, která má také novou technologii, nabíhal současně také nový vůz, který se svojí koncepcí naprosto lišil od předcházejících typů,“ vysvětloval představitel automobilky v dokumentu Lidé kolem embéček.
Nová škodovka se vyráběla čtyři roky, přičemž každý ročník se v detailech lišil. Většinou byl pod kapotou kapalinou chlazený litrový čtyřválec o výkonu 37 koní, ten v roce 1968 vzrostl na dnes úsměvných 43 koně. Embéčko bylo původně čtyřmístné a vyrábělo se jako sedan, ale od roku 1966 i jako dvoudveřový dnes velmi ceněný Tudor. Do kufru se vešlo až 220 litrů zavazadel. Maximální rychlost podle výrobce byla 120 km/h a spotřeba sedm až osm litrů benzínu na 100 km. Celkem z výrobních linek v Mladé Boleslavi sjelo 443 tisíc embéček. Polovina z nich zamířila do zahraničí a jezdily i po silnicích v Austrálii nebo Novém Zélandu. U nás jich je dnes registrováno ještě na 16 tisíc a jejich průměrné stáří je 48 let. A takové unikátní MBX ve výborném stavu stojí i přes půl miliónu korun.