Embéčko slaví šedesátiny
Škoda 1000 MB, koncipovaná jako levný rodinný automobil, hrála význanou roli při motorizaci tehdejšího Československa. Představená byla v březnu 1964.
Čtěte také
Škoda 1000 MB, řečená embéčko, byl pro Čechoslováky stejně průlomový automobil jako pro Američany slavný model Ford T. Ve čtvrtek 21. března uplyne přesně 60 let od jeho představení v Mladé Boleslavi. Tehdy začala nová éra výroby vozů. Většinou byl pod kapotou kapalinou chlazený litrový čtyřválec o výkonu 37 koní.
O embéčku zpíval Miroslav Janoušek na festivalu Porta v roce 1987. Ovšem první prototypy tisícovky MB vznikly o 30 let dříve.
"V 1956 vznikly první prototypy toho budoucího vozu. Nakonec ten směr šel k tomu budoucímu v embéčku, to znamená motor vzadu," vysvětluje Petr Kožíšek z Národního technického muzea v Praze.
Poprvé v sériové výrobě motor vzadu
"Soudruhu inženýre, čím se embéčko liší od minulých vozů? Liší se zásadně, poprvé v sériové výrobě automobilky v Mladé Boleslavi bylo použito motoru vzadu, vodou chlazeného," citujeme z dobového rozhovoru v pořadu Vnuk automobil Československé televize z roku 1965.
Tisícovka MB byla představená o rok dřív, tedy 21. března 1964. Vozidlo bylo koncipované jako levný rodinný automobil. Takhle o něm mluvili v dobové reklamě: "Vůz Škoda 1000 MB má výbornou jízdní stabilitu."
Rodinné auto
"Automobil Škoda 1000 MB byl pro motorizaci Československa asi něco jako Ford T pro motorizaci Ameriky. Mimořádně významný. Vyrobil se v necelých 450 tisících kusech," přibližuje Petr Kožíšek, vedoucí oddělení silniční a lodní dopravy v Národním technickém muzeu.
Mezi řidiči se tehdy novému modelu přezdívalo taky Tisíc Malých Bolestí. "Protože tam byla řada zbytečných věcí, které novým majitelům ztrpčovaly život. Například hadičky od nádrže, které zpuchřely téměř každému."
Proto o autě také Čechoslováci vymýšleli různé vtipy. "Kdy jede embéčko nejrychleji? Prý, na montážní lice." Zaznělo v rozhlasové hře nazvané Černá kronika z roku 2018.
Čekání na nový vůz v pořadníku
To ale nic nemění na faktu, že o tisícovku MB byl nebývalý zájem. I v Praze před Rozhlasem na Vinohradské třídě byla kdysi Mototechna, kam budoucí majitelé chodili sledovat, kdy se dostane na jejich číslo v pořadníku.
Tehdy začínala cena na 44 tisících československých korun. Dnes se hodnota tisícovky ve vynikajícím stavu může vyšplhat i na několik set tisíc korun.