Evropské ekozóny se rozšiřují
Když na začátku 20. století sestrojil Rudolf Diesel první naftový motor, pak určitě netušil, že o sto let později budou vozy, poháněné jeho motorem, omezovány na svých cestách. Mnohá města Evropy zavádějí nejrůznější ekologické zóny, aby uchovaly nejen průjezdnost svých ulic, ale hlavně proto, aby pro své občany zlepšily životní prostředí. To však není jen záležitost Německa, kde už ve 12 městech fungují ekologické zóny.
Ke čtveřici Berlín, Hannover, Kolín a Dortmund se v březnu přidala další osmička měst - Stuttgart, Ilsfeld, Leonberg, Ludwigsburg, Mannheim, Schwäbisch-Gmünd, Tübingen, Reutlingen. Do ekologické zóny pod hrozbou pokuty 40 euro mohou pouze auta se speciální nálepkou podle emisní třídy automobilu, kterou ale nedostanou všichni. Obecně se dá říct, že vjezd mají zakázán auta s dieselovým motorem vyrobená před rokem 1996 či 97, u benzínových aut je podmínkou katalyzátor, který je povinný od roku 1993. Ekologické zóny se navíc budou zpřísňovat, takže majitelé červených známek budou výhledově na svých cestách omezeni.
"Například Augsburg bude od roku 2010 povolovat vjezd vozidlům pouze se žlutou a zelenou známkou a od roku 2012 se zelenou známkou. Berlín bude od roku 2010 pouštět do ekologické zóny pouze auta se zelenou známkou," přibližuje Hana Beňovič z českého zastoupení TÜV-SÜD Auto , které za poplatek 330 korun nabízí českým řidičům získání známky.
"Když na naši emailovou adresu, popřípadě fax, zašlete kopii velkého technického průkazu a vyplněnou objednávku, poštou vám zašleme odpovídající ekologickou známku do dvou týdnů."
Na počkání a o 30 korun levněji mohou čeští motoristé německou ekologickou známku získat na vybraných pobočkách stanic technické kontroly Dekra. A jak potvrzuje Norbert Grosser, známku řidič dostane obratem.
"Samozřejmě za předpokladu, že předloží všechny potřebné doklady. V případě běžného motoristy stačí originál velkého technického průkazu, v případě leasignu stačí předložit kopii velké technického průkazu, ale k tomu je ještě potřeba doložit osvědčení o registraci vozidla."
Pamatovat by si to měli především lidé, kteří o prázdninách chtějí vyrazit do Německa. Ovšem nejen tam dochází k omezování vjezdu vozidel do měst. Od února zavedli placený vjezd jak v britském Londýně, tak v italském Miláně, i když v britské metropoli podle Milana Kocourka zatím platí jen kamiony.
"Každý nákladní vůz o váze nad 12 tun podléhá dennímu poplatku 200 liber, pokuta za neplacení činí 1000 liber. Od června se poplatky budou vztahovat také na nákladní vozy o váze vyšší 3,5 tuny stejně jako na autobusy. Starosta Londýna Ken Livingstone doufá, že do roku 2012 se objem emisí škodlivin v hlavním městě sníží o 16 procent."
Naproti tomu v italském Miláně se poplatky týkají všech aut, jak potvrzuje naše spolupracovnice Vědunka Lunardi:
"Zaplatit musí osobní i nákladní automobily (s benzínovým motorem EURO 0-2, s dieselovým EURO 0-3 i autobusy). Od 1. července 2008 začnou platit také dieselové automobily EURO 4. Platí se od 2 do 8 EUR denně a platí i cizinci. Do ekologické zóny se vjíždí 43 elektronickými branami a pokuta za nezaplacení je 71 EUR. Podle magistrátu opatření začíná přinášet výsledky, v únoru se snížil počet automobilů vjíždějících do města o 17 procent, v celém městě potom o 8 procent."
A proto se tento původně roční milánský experiment zřejmě stane trvalým.