"Evropský" zákaz jízd kamiónů
A teď si dáme takový stálý evergreen - víkendový zákaz jízd aut nad 7,5 tun po dálnicích a silnicích prvních tříd. Zdá se totiž, že jednotlivé strany nesmiřitelně a tvrdohlavě hájí svůj postoj a nemíní od něj ustoupit ani o kousek. Zatímco Ministerstvo dopravy chce, aby kamióny nejezdily celoročně i v pátek odpoledne, dopravci a průmyslníci tvrdí, že by to mělo velké finanční dopady, a proto je nedělní zákaz dostačující. Řešením by podle nich mohl být jednotný celoevropský zákaz jízd kamiónů. Jak jsme ale zjistili, Evropská unie už tento problém řešila.
Zatímco Ministerstvo dopravy si v těchto dnech nechává vypracovat studii ekonomického dopadu celoročního pátečního zákazu jízd aut nad 7, 5 tuny, pak Svaz průmyslu má jasno - stálo by to zhruba 8,5 miliardy korun. Ať už vzhledem k nedostatku záchytných parkovišť, nutnosti jízdy Just in time, anebo i změny pracovní doby ve výrobních firmách. Navíc chybí také velké množství dálničních kilometrů, a protože je naše republika tranzitní zemí, měl by existovat jednotný celoevropský systém zákazu jízd.
"Myslím si, že by to ulevilo dopravě ve všech zemích Evropské unie, ať už staré patnáctky nebo nové sedmadvacítky. Bylo by to komplexní řešení a ne vytržené z kontextu," říká Antonín Šípek ze Svazu automobilového průmyslu.
Ovšem podle našich zjištění Evropská unie už tento problém řešila, a to před šesti lety na půdě Evropského parlamentu. Dokonce už byla vytvořena Evropská směrnice, upravující a hlavně sjednocující víkendové zákazy jízd kamiónů.
"Bohužel, zrovna tato směrnice při nástupu nové Evropské komise padla za oběť čistění evropské legislativy. V tomto případě si ale myslím, že sjednocení zákazu jízdy by bylo pozitivní," přibližuje pohled do evropských archívů europoslanec Jan Březina, podle kterého tehdejší euronávrh dává za pravdu našim dopravcům - v pátek odpoledne by se mělo jezdit. Zákaz měl platit jindy. "V neděli od 7 hodin ráno do 22 hodin večer."
Od ledna příštího roku bude Česká republika předsedat Evropské unii, a to by jak podle Šípka, tak podle europoslance Březiny mohlo vést k oživení už jednou vypracované směrnice.
"Oslovím některé kolegy z dopravního výboru, že bychom vydali nějaké prohlášení. A také mohu interpelovat. Tyto dva způsoby využiji, abych problém znovu dostal do hry."
Jednotný zákaz jízd by určitě přivítalo i Rakousko, které teď na evropské půdě musí obhajovat svůj systém víkendových zákazů jízd kamiónů, protože mu za to hrozí sankce.
"Sankce hrozí od Evropské komise, která je může vyhodnotit jako bránění pohybu osob a zboží. Rakousko je momentálně na seznamu, protože zavedlo selektivní doby zákazu jízdy. Průjezd byl omezen na určitý počet kamionů, takže diskriminováni byli ti, kteří se nevešli do daného počtu. Sankce by hrozila i České republice, ovšem záleželo by na tom, jak by byl nový zákaz formulován."
Vzhledem k tomu, že u nás existují výjimky ze zákazu jízd, ať už dané zákonem nebo vydané za poplatek, určitě by se našel někdo, kdo by zpochybnil celoroční zákaz jízd aut nad 7,5 tuny v pátek mezi 15. až 22. hodinou. I kdyby to třeba měl být pracovněprávní spor naplnění stanovené pracovní doby.