Frankfurt 2013: auto, které jezdí na vzduch
Na světovém autosalonu ve Frankfurtu je k vidění také auto na vzduch. Řeč je o hybridu se spalovacím motorem, který nepotřebuje žádné baterie, ale využívá energii vznikající při jízdě. Tu ukládá jako stlačený vzduch, který pomáhá snižovat celkovou spotřebu vozu. Že tomu nerozumíte?
Autosalon tentokrát dává odpověď na otázku, jestli se dá autem jezdit na vzduch. Koncern PSA, do kterého patří také automobilka Citroën říká ano. Představuje tady vůz, který jezdí na vzduch a také spalováním běžného paliva. Tuto technologii tady demonstruje Citroën C3 nazvaný Hybrid R a na něm nápis 2,9 litru na 100 kilometrů a jen 69 gramů CO2. Jenže to jsou data. Jak to vlastně funguje, jak je vůbec možné, že auto jezdí na vzduch? My si to necháme vysvětlit od odborníka Citroënu.
„Je to technologie, která využívá dva druhy energií – energii z motoru a ze stlačeného vzduchu. Tato technologie má zejména veliký potenciál v městském provozu, protože často brzdíte a při brzdění dochází ke ztrátě energie. Nicméně s touto technologií přicházíme právě proto, abychom byli schopni energii neztrácet, ale naopak ji kumulujeme ve formě stlačeného vzduchu pro pozdější využití.“
Je to technologie nová, tudíž bude drahá. Dá se srovnat s jinou hybridní technologií, co se týká výsledných peněz pro zákazníka? „Je to naprosto konkurenceschopná technologie a velmi dobře dostupná. Nový systém je založený na hydraulické pumpě, pístu a akumulátoru. Což jsou v podstatě prvky velmi odolné, robustní a velmi jednoduché. Víme, že tato technologie bude cenově na polovině nákladů, které stojí dnes technologie Hybrid 4. Spotřeba se navíc dostane pod tři litry na 100 kilometrů.“
„Na novou technologii v našich autech vás zveme v roce 2016, ale třeba bude možné otestovat nějaký prototyp už dříve.“