Frankfurt 2013: co všechno dnes auta umí?
Podzimní Frankfurtský autosalon se blíží. Začíná už zítra a Radiožurnál u toho samozřejmě nebude chybět. Naši reportéři přímo na místě budou, kromě světových premiér, sledovat i nejmodernější trendy v bezpečnosti a ekologii. Moderní auta totiž umí stále víc. Slouží jim k tomu radary, lasery a stovky senzorů. Díky tomu dokážou sama zabránit nehodě.
Auta dnes sledují vše, co se okolo nich děje, do všech stran. Aby měla dostatek informací, musí být vybavena mimo jiné kamerami. „Jedna je mikrovlnný duální radar, který je na přídi, druhá je digitální kamera pod čelním sklem a potom je tam ještě laser pro menší rychlosti do 50 km/h, který skenuje zhruba 10 metrů před autem padesátkrát za vteřinu,“ popisuje techniku automobilky Volvo Martin Mazari.
S každým novým modelem automobilky přidávají další a další kamery a systémy. „Používáme kameru, která má takzvané noční vidění, respektive máme dvě kamery – jednu v čelním skle, v prostoru vnitřního zpětného zrcátka, druhou za maskou chladiče. Dále máme stereokameru – to jsou dvě kamery, které sledují prostor před vozidlem zhruba do vzdálenosti až 500 metrů. Máme také multifunkční kameru,“ vyjmenovává Martin Šteker z Mercedesu výbavu nejnovější třídy S.
Vidí i v noci
Pak jsou kamery ve vnějších zpětných zrcátcích, další kamera sledující dění za autem. Auto má také dva radary – dlouhého a krátkého dosahu. Všechno pak má na starosti 27 řídících jednotek. Auto tak umí rozpoznávat lidi a zvěř v noci, má totiž noční vidění. Když se na cestě objeví člověk, srna nebo dnes už i cyklista, je řidič nejprve graficky a akusticky varován.
„Dostane prvotní vizuální a akustické varování, ale souběžně s tím už mí, díky počítači, brzdová soustava informaci, že se má připravit na maximální brzdný účinek. A potom je tam zlomek vteřiny, zhruba půlka vteřiny, která zbývá na reakci. Když se řidič stihne leknout a dotkne se brzdového pedálu, maximální brzdný účinek je vyvolán za pomoci panického brzdového asistenta,“ vysvětluje Martin Mazari.
Chodce auto rozeznává nejen v noci, ale i ve dne, a případně jestliže řidič nereaguje na varování, snaží se samo nehodě zabránit. Každé zpomalení totiž výrazně snižuje následky nehody. „Vzájemný rozdíl rychlostí do 35 km/h, tak v podstatě vůbec ke kontaktu nedojde. Ale i když k němu dojde, protože rozdíl je větší, tak i poslední sekunda stačí k tomu, aby i snížení rychlosti o 25 až 30 km/h minimalizovalo následky o 50 %,“ říká Martin Mazari.
Radar s dlouhým dosahem a stereokamera zase umí předejít nehodě při nedání přednosti. Auto vidí až dvě stě metrů před sebou. Když řidič na výstrahy nereaguje, auto zase začne brzdit samo. Dnes nás umí ochránit i před nárazem zezadu. Zjistí-li, že nás řidič za námi přehlédl, připraví se na náraz, naplno zatáhne brzdy a drží je ještě 2 sekundy po nárazu proto, abychom nenabourali ještě do auta před sebou a náraz byl zase co nejmenší. I to dnes auta sama umí.