Frankfurt 2013: moderní auto vám pomůže zabránit nehodě

12. září 2013 13:20

Auto bez řidiče. To je bez diskuse jedna z nejzajímavějších věcí, které mohou ode dneška vidět návštěvníci 65. frankfurtského autosalonu. Všechny německé automobilky si dávají na své prezentaci pořádně záležet. BMW nebo AUDI si postavily vlastní výstavní haly, Daimler zase tradičně obsadil celou halu číslo 1. A právě v ní jsme si auto bez řidiče vyzkoušeli.

Sedíme v nejmodernějším autě současné doby – nedávno představeném Mercedesu třídy S, který je vybaven systémem Inteligent Drive. Díky němu se dokáže vyhnout nehodám, a to v nejrůznějších situacích, které nám život přináší.

„Vjíždíme do města, dodržujte předepsanou padesátku. A teď vám před auto vejde chodec. Když nezareagujete, tak auto samo prudce zastaví. Funguje to do 72 km/h,“ popisuje situaci, která se odehrává před našima očima instruktor Jorg Hildebrand. „Chodce detekuje stereokamera ve spolupráci s radarem a nejprve přijde varování a pak se spustí automatické brzdění.“

Čtěte také

Měníme scénář a vyjíždíme na dálnici. Jorg mne vybízí, ať pustím volant. Auto se samo drží v jízdním pruhu, ale po chvíli mne díky více než 40 senzorů vyzve, abych ruce vrátil, kam patří, tak to radši udělám. Je pravda, že asistenta pro jízdu v jízdních pruzích v nejrůznějších podobách nabízí dnes už prakticky všechny automobilky – Peugeot, Citroën, Hyundai, Ford a další.

„Blíží se rychlejší auto zezadu – zkuste, až bude vedle vás vjet do jeho pruhu. Uvidíte, co to udělá.“ Zbláznil se? To do něj přece nabourám. Ale když říká. Udělám, co mi poradil a auto mi to prostě nedovolilo. Samo strhlo řízení do správného směru a zabránilo zbytečné nehodě.

Řidiče už téměř nepotřebuje

Takových nepochopitelných manévrů jsem si vyzkoušel ještě několik. Díky všem těm radarům, kamerám a senzorům začínám věřit tomu, že auto opravdu umí jezdit samo. „Dokáže už skutečně jezdit sám bez zásahu řidiče jak na dálnicích, tak běžných okresních silnicích i ve městech,“ potvrzuje Jan Kuhn z Mercedesu. Problém je ovšem v legislativě, ta jaksi nepočítá s tím, že by auto mohlo být motorové vozidlo bez řidiče. To se bude muset změnit. Do konce desetiletí tedy mají vývojáři ještě čas systém doladit.

Čtěte také

„Budou se muset ještě dobudovat některé části mapových podkladů do detailu,“ vysvětluje Jan Kuhn. A řešit chtějí i takové detaily jako situaci, kdy chodec dá gestem autu přednost a podobně. Do té doby má také dost času firma BOSCH, která pracuje na zlevnění autopilota tak, aby ho pak nabídly další automobilky jako BMW, AUDI, Volkswagen a další. Čím víc jich totiž tento systém nabídne, tím větší bude tlak na změnu legislativy. Ale já si už teď připadám zbytečný.

autor: pgj
Spustit audio