Frankfurt 2013: nová Fabie už je na cestě, na „big foot“ – velkého Yetiho si ještě počkáme

11. září 2013 15:21

Jak už se stalo příjemným zvykem na každém evropském světovém autosalonu, i ve Frankfurtu si na nás udělal čas šéf technického vývoje naší největší automobilky Škoda auto. Tentokrát nám Frank Welsch potvrdil příchod nové Fabie, o níž jsme s ním mluvili už na jaře v Ženevě, přidal pár podrobností, a osvětlili jsme si situaci okolo už tak dlouho diskutovaného velkého SUV s okřídleným šípem na kapotě.

Letos jsme byli svědky nebývalé modelové ofenzivy škody. Na co se můžeme těšit v příštím roce?

Rozšíříme modelovou řadu Octavie. Určitě víte, že ještě chybí provedení Scout, a právě tu nyní připravujeme. Bez diskuse ale bude největší událostí zcela nová Fabie. Představíme ji ve dvou karosářských verzích – jako Combi a také jako model se splývavou zádí, tedy hatchback. Bude se tedy jednat o pokračování současné řady, nicméně půjde o zcela nový vůz a novou generaci. Říkám to proto, že se nás často novináři ptají na to, jaký dopad bude mít zavedení Rapidu Spaceback na trh a na budoucnost Fabie. Říkám, že Fabie bude existovat, jak se splývavou zádí, tak i v provedení Combi.

Už dlouho se mluví naprosto veřejně o konceptu nového většího SUV než je Yeti. V jaké fázi je jeho příprava?

Řekl jste to správně. Uvažuje se o výrobě nějakého většího SUV. Už existují modely vyrobené podle existujících designových studií, takže to není práce jenom na papíře. Nicméně žádné finální rozhodnutí ještě nepadlo. Ale zcela otevřeně říkám, že osobně jsem přesvědčen o tom, že takový vůz by zapadal do naší strategie, a také do palety námi nabízených vozů. Diskutuje se o takovém autě, a ano, uvažujeme o větším SUV, které by mělo tři řady sedadel a bylo až pro sedm cestujících. Samozřejmě, jako typický vůz značky Škoda, by byl velmi prostorný a měl by velký zavazadlový prostor. Nabízel by také dostatek flexibility v tom, že byste vůz mohli provozovat buď s pěti, nebo se sedmi sedadly dohromady.

Čtěte také

Myslím, že takový automobil by skutečně zapadal do naší modelové řady, a také věřím, že by byl úspěšný nejen v Evropě, ale také na silně rostoucích trzích jako je například Čína. A velmi dobře by to zapadalo do naší růstové strategie, protože, jak jsme již řekli v minulosti, hodláme vyrábět jenom taková auta, která se budou dobře prodávat na všech trzích.

Ještě jsme opomněli model Roomster a následné diskuze o větším MPV. Probíhají nějaké diskuze i na toto téma?

Pokud byste pozorně sledovali trh, a to jak v Evropě, tak třeba v Číně, museli byste konstatovat jednu věc – vozy MPV jsou většinou zákazníky oceňovány pro velký zavazadlový prostor a pro jejich flexibilitu. Nicméně pokud budete schopni zákazníkovi nabídnout nějaké SUV, které tyto funkce převezme – to znamená nějaké SUV, které bude mít i dostatečně velký zavazadlový prostor a bude také dostatečně praktické, tak víceméně zákazníkovi nabídnete auto, které bude stejně prakticky založené, se stejně velkým zavazadlovým prostorem, ale bude ještě atraktivnější, protože máte vyšší posed v automobilu.

Čtěte také

Podívejme se například na model Roomster. Zákazníci si na tomto automobilu cení především toho, že je zde snadné nakládání věcí do zavazadlového prostoru, který pojme až zhruba 450 litrů. Také si cení toho, že jsou snadno sklopná zadní sedadla, která lze také různě posouvat nebo je kompletně vyjmout. Pokud však prozradím něco o budoucím Yeti, to znamená o nástupci Yetiho, kterého jste viděli zde, tak určitě mohu říci, že bude mít také velký zavazadlový prostor, bude mít nízko posazenou hranu ložné plochy, bude mít sklopná nebo vyjímatelná zadní sedadla. Přesto nebudeme schopni jedna ku jedné tímto modelem SUV nahradit případné MPV. Plyne z toho, že bychom postupně pomalu začali existující vozy MPV nahrazovat modely SUV.

Do budoucna si tak dovedu představit existenci dvou modelů SUV tak, abychom byli schopni plně pokrýt potřeby zákazníků. Abych uvedl příklad, podívejme se na značku Renault – mají ve své nabídce model MPV, konkrétně Renault Espace, nicméně kdybychom se podívali, jak bude vypadat tento vůz do budoucna, tak současné studie naznačují, že se bude víceméně jednat o SUV. My tento trend sledujeme a vidíme, že v našich úvahách nejsme sami.

Když se vrátíme ještě k Roomsteru. Dá se říct, jaká je ještě minimální doba životnosti současného modelu?

Na to vám skutečně nedokážu odpovědět. Před chvílí jsem se pokusil nastínit naše úvahy a plány do budoucna, a také jsem sdělil, že žádné rozhodnutí zatím nepadlo. Z toho vyplývá, že také nejsme schopni sdělit žádná konkrétní data, do kdy bude Roomster nabízen, a to v jakékoliv podobě. Do budoucna samozřejmě uvažujeme o nějakém prakticky založeném automobilu, který bude nabízet stejné vlastnosti jaké má Roomster, nicméně nepadlo zatím žádné rozhodnutí o tom, jak by automobil měl vypadat. Jakmile je učiníme, rádi vám to hned řekneme.

Pojďme na otázku technického rázu. Na jaře jste nám prozradil, že nová Fabie bude více propojená s moderními telefony a tyto technologie budou využívány u vašich vozů daleko více. Přiblížili jste se realitě? Opravdu budeme moci Škodovku ovládat mobilními telefony?

Nejde o to, že bychom pomocí chytrého telefonu ovládali auto, konkrétně Fabii. V popředí je úplně jiná myšlenka. Chceme využít všechny stávající funkce, které takový chytrý telefon nabízí i v autě. Kupříkladu na chytrém telefonu máte navigaci nebo máte přístup k internetu a máte zde mnoho dalších aplikací. Tyto aplikace můžete mít v různých telefonech, ať už máte Android, Samsung, HTC nebo nějakou jinou značku. Všechny představují vlastně vnitřní svět uživatele, který usedá za volant automobilu. My bychom chtěli, abychom tento vnitřní svět integrovali do konkrétního auta, aby to fungovalo bez nějakých hranic, aby zde byl vlastně bezešvý přechod a nikdo nebyl nijak omezován.

Všechno musí probíhat inteligentně, ne že položíme telefon někam do auta, a budeme na něm muset něco ovládat, to v žádném případě. Musí vzniknout propojení mezi chytrým telefonem a samotným automobilem. Smartphone obsahuje inteligenci – představuje mozek a pomocí nějakého linku, například MirrorLink nebo Simply Clever Link, propojíme chytrý telefon s automobilem. Při jízdě budete například moci ovládat pomocí dotykové obrazovky váš telefon. Vyvineme také vlastní aplikace – Škoda aplikace, které budou pracovat s daty o vašem automobilu.

Čtěte také

Smartphone pracuje pouze s informacemi, které si stáhne z internetu nebo získá za pomoci nějakého satelitu, ale neví nic o spotřebě vašeho auta nebo o ještě zbývajícím množství paliva. A tyto informace musíme navzájem propojit, a také musí dojít k přeposílání dat z chytrého telefonu do vašeho auta a obráceně. To znamená, že vozidlo pozná, že v něm máte položený nějaký chytrý telefon a bude si s ním navzájem vyměňovat informace. Tomu říkám Simply Clever 2.0. Velkou výhodou je, že to nebude vůbec drahé, nebude to stát žádné dvě tisícovky eur. Bude to levnější než navigace, bude to velmi jednoduchá volba pro naše zákazníky, kterou budou moci využít v nových autech, a mohu slíbit, že tuto volbu nabídneme již ve Fabii.

Děkujeme za rozhovor a těšíme se na jaře v Ženevě na novou Fabii….

autor: pgj
Spustit audio