Gumball – závod boháčů. Jak probíhá?

23. květen 2013 13:10

V podvečer se přes Moravu prožene Gumball – kontroverzní závod luxusních aut. Co přesně boháče na této akci přitahuje, není úplně jasné. Nejspíš jde hlavně o to „být mezi svými“. Majitelů supersportovních nebo výjimečných aut není mnoho, ještě méně je pak těch, kteří jsou ochotní utratit za týdenní flám v přepočtu víc než milion korun – a to jen za startovné. Přestože se účastníci i organizátoři nechávají opakovaně slyšet, že na silnicích jezdí bezpečně, realita je jiná.

Při bezpečné a předvídavé jízdě totiž jen těžko zničíte auto. A v letošním ročníku jsou už odepsané nejméně dva supersporty, oba italské výroby. Podle záběru ani jeden nenaboural při výjezdu z hotelového parkoviště.

Čtěte také

Videoblogger Shmee, který jede s jednou ze 115 posádek, rozbité Ferrari 458 Italia na mokré litevské silnici natočil. Na záběrech je vidět, že oprava vozu rozhodně nebude levná. Proč auto do svodidel na přehledném úseku nabouralo, není jasné. Kromě řidičských schopností se mohla projevit i únava jezdců. Celou akci berou jako jeden velký flám.

„Když s někým jedete pár dnů, stane se z vás něco jako velká rodina. Nikdo se vás neptá, čím se živíte, každý se soustředí jen na to co je, a to OK,“ popisuje finský účastník závodu.

Dál v rozhovoru, který poskytnul Českému Rozhlasu při zastávce ve Varšavě, zmiňuje i typické chování ve skupině, tedy poměřování sil. „Samozřejmě, že když máte auto jako tohle, a jste v partě, cítíte se líp, když to můžete pěkně rozpálit. Ale když už rychle jedeme, tak je to třeba někde na dálnici, nebo na místech, kde je dobrý rozhled. Když pak vidíme obydlené území, lidi, nebo dokonce školu, tak rychlost samozřejmě snižujeme. Chyba se stát může, protože máte třeba, abych tak řekl, přemíru vjemů.“

Na chyby bohužel nejsou jezdci v silných automobilových skvostech sami. V roce 2007 při nehodě v Makedonii zemřel manželský pár v protijedoucím Golfu. Jeho řidič sice podle některých zpráv nebyl připoutaný, navíc protijedoucí Porsche v barvách Gumball zřejmě přehlédnul, tragédie ale vrhla na celou akci velmi špatné světlo. Řada sponzorů se od ní distancovala.

Čtěte také

Letošní ročník jede i zvláštní kombinace lamborghini a tanku – batmobil. Do šestikolového speciálu jezdci investoval víc než 30 milionů korun. Dvou a půl tunové monsturm pohání osmiválec od Chevroletu s výkonem přes 400 koní.

Gumball ale dávno není jen o autech a divokých párty po světě. Z původní akce pro 55 kamarádů se za 15 let od založení stala komerční značka se sítí vlastních obchodů, módou nebo hudbou. Někteří experti hodnotu značky Gumball odhadují na 200 milionů dolarů.

autor: pek
Spustit audio