Historie Le Mans – tragická nehoda ovlivnila závodění
Bezesná noc čeká dnes fanoušky slavného závodu 24 hodin v Le Mans. Přesně v 15 hodin odstartuje legendární test rychlosti a spolehlivosti aut i pilotů. Jeho devadesátiletá historie je plná soubojů, slavných vítězství, ale i tragických nehod. Jedna z nich dokonce ovlivnila závodění po celém světě.
Vůbec poprvé se 24 hodin v Le Mans jelo přesně před devadesáti lety v roce 1923. Tehdy to však nebyl klasický závod, spíš test spolehlivosti aut.
„Ve skutečnosti vůbec nešlo o to, kdo vyhraje, protože pravidla byla nastavená tak, že v prvních třech ročnících šlo o to, kdo za tři po sobě jdoucí roky – která značka – dokáže ujet co nejvíc kilometrů. Stalo se, že v prvním ročníku bylo nejmíň odpadlíků vůbec v celé historii Le Mans,“ připomíná přímo na okruhu Petr Minařík, legenda mezi českými motoristickými novináři a mnohonásobný návštěvník slavné čtyřiadvacetihodinovky.
Úsměv na jeho tváři se ale rychle mění při vzpomínce na velmi smutný ročník v padesátých letech s nebývale tragickou nehodou.
„Nejtragičtější byla v roce 1955, kdy zahynulo asi 83 lidí. Způsobil to utržený motor Mercedesu, který spadl mezi diváky a usmrtil takové množství lidí a díky tomu získalo Le Mans strašnou pověst. Ve čtyřech zemích světa okamžitě potom zakázali automobilové závody – Švýcarsko, Mexiko, Amerika kvůli tomu vystoupila z FIA. Nakonec to zůstalo pouze ve Švýcarsku,“ popisuje Petr Minařík.
Raději s Petrem Minaříkem rychle měníme téma při jeho vzpomínkách na nejslavnější auta a jezdce Le Mans. Pochopitelně u toho prvního dominují tři nejúspěšnější značky historie – Porsche, Audi a Ferrari. O nejlepších jezdcích měl český matador mezi motoristickými novináři také hned jasno.
„Určitě Jacky Ickx, taky Hans-Joachim Stuck. Předtím, než sem člověk začal jezdit, tak to byli i Američani, kteří tady jezdili s Fordem GT40 – byla to velmi slavná éra. Ve skutečnosti se Le Mans vždy přeměnilo v duel – mezi Ferrari a Fordem, mezi Peugeotem a Audi v posledních letech. Uvidíme letos, jestli přijde duel mezi Toyotou a Audi,“ uzavírá Petr Minařík náš rychlý průlet historií závodu žhavou současností.
81. ročník startuje v 15 hodin, za volantem vozu Lotus Praga se bude střídat jediný Čech v letošním ročníku – Jan Charouz.