I elektromobily mají určitou emisní stopu. V porovnání s klasickými auty ovšem minimální

15. říjen 2015 10:24

Emisní skandál dieselových aut koncernu Volkswagen by podle odborníků mohl uspíšit přechod na alternativní pohony, například směrem k elektromobilům. Ty totiž nevypouštějí žádné emise a v očích veřejnosti jsou považovány za ekologické a šetrné k životnímu prostředí. Jenže úplně to neplatí.

Pražský Smíchov, křižovatka Kartouzské a Štefánikovy ulice. Denně tudy projede asi 25 tisíc aut. V drtivé většině mají pod kapotou spalovací motor. Auto Martina Hejtmánka, který tu bydlí, je výjimkou. Jezdí totiž na elektřinu.

„Mám ho od prosince 2013. Spalovací motor už si asi nikdy nakoupím. Částice z motorů tady trápí každého,“ říká Hejtmánek.

Na rozdíl od auta na benzín nebo naftu elektromobil nevydává žádné emise. Ale není to tak jednoznačné.

„Elektřina samozřejmě pochází z nějaké elektrárny. Pokud ta auta budeme nabíjet v České republice, ve špičce elektřina pochází i třeba z uhelných elektráren,“ říká Jan Horčík ze serveru Hybrid.cz.

Uhelné elektrárny v Česku vyrábí zhruba polovinu veškeré elektřiny a neodbytně k nim patří vysoké komíny a hutná oblaka dýmu. Podle Jana Horčíka ale nelze jednoduše spočítat, jaké emise má ten či onen elektromobil na svědomí:

„U elektromobilů není snadné určit emise. Pokud se nabíjejí v České republice v noci, většina elektřiny pochází z jaderných elektráren. Je to tedy opět bezemisní.“

Roli tedy hraje druh elektrárny, která elektřinu vyrábí, a denní doba, kdy se elektromobil dobíjí.

„Je pořád lepší ho nabíjet i ve špičce, než jezdit autem na naftu nebo na benzín. Elektřina se vyrábí v takovém objemu, že dobít několik stovek nebo tisíců elektromobilů je bez ovlivnění celkové výroby,“ vysvětluje Jan Horčík.

Ukázkovým příkladem je podle něj Norsko, které téměř naprostou většinu elektřiny vyrábí ve vodních elektrárnách. To znamená, že elektrárny i elektromobily zde mají nulové emise.

autor: msk
Spustit audio