I v Anglii se musí dodržovat bezpečná vzdálenost
Obzvlášť v zimě je důležité při řízení pamatovat na dodržování bezpečné vzdálenosti. Často se však toto pravidlo zanedbává a třeba v Česku je množství nehod zapříčiněných právě nedostatečnou vzdáleností obrovské. Jak je tomu třeba v Británii?
Můj soused pan William Botting je policista v důchodu, strávil třicet let jako dopravní strážník a pak ještě působil řadu let jako soudní znalec pro dopravní nehody. Prozradil mi, jaké pravidlo pro dodržování vzdálenosti mezi auty platí v Británii.
„Je to různé, záleží na počasí a na kvalitě povrchu vozovky, ale základní je pravidlo dvou vteřin. Když máte před sebou vozidlo, které právě minulo sloup osvětlení, tak vy byste ten sloup neměli minout dřív než za dvě vteřiny. To je bezpečnostní rezerva v případě příznivého počasí. Jestliže je počasí špatné, sněží a viditelnost se zhorší, je nejlepší zpomalit,“ říká William Botting.
Jaké jsou v Británii za nedodržování přiměřené vzdálenosti postihy? „Jestliže je někdo soudně stíhán za nepozorné řízení vozidla, záleží na soudci magistrátu, který obvykle viníkovi strhne tři body a uvalí pokutu padesát liber. Jestliže jde o vážnou nehodu, řidič je obžalován z nebezpečného či bezohledného řízení a došlo ke smrtelnému zranění, může být usvědčený řidič odsouzen až na deset let vězení,“ vysvětluje Botting.
Při sněhové kalamitě je lepší nevyjíždět
V poslední době i tady v Anglii padal sníh. Používají se tu také zimní pneumatiky? „Zimní pneumatiky ano, ale často je to jediný den, kdy tady máme takové podmínky. A pokud se zimní pneumatiky používají za jiných než zimních podmínek, mohou poškodit povrch silnice. Správná odpověď na zimní podmínky je samozřejmě posyp, a když jsou podmínky nejhorší, jediné rozumné pravidlo je vůbec nevyjíždět,“ řekl soused. To je užitečná rada, ale potíž je v tom, že do práce se musí za každého počasí.
Ptám se sousedky, která právě vystoupila ze svého vozu, jak ona to řeší, když řidič za ní nedodržuje vzdálenost. „Jedu svou rychlostí a naprosto ho ignoruji, nenechám se zastrašit, prostě to netrpím,“ řekla sousedka.
Soused Pat souhlasí a na vysvětlenou dodává. „Je tady jedno všeobecné pravidlo, které prosazují pojišťovny. Při nedodržení vzdálenosti je vina na řidiči zadního vozu, protože ten má dodržet dostatečnou vzdálenost pro případ, když se něco stane a vůz před ním musí zastavit. To se vztahuje na všechny podmínky včetně mokré vozovky,“ říká soused Pat.
Jedna věc je jistá, dodržování přiměřené vzdálenosti je základem bezpečné jízdy.
![]() | Turistické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK. |