Informace o poškozených mostních pilířích přímo od potápěče z hlubin Vltavy!

21. červen 2013 18:40

Rozhlasoví reportéři jsou zvyklí dělat rozhovory v nejrůznějších prostředích, ale není zrovna obvyklé natáčet s někým, kdo je čtyři metry pod vodou. Že to jde, vás hned přesvědčíme v následující reportáži. Po povodních je totiž nutné zkontrolovat i pilíře mostů, tak jako to dnes dělali potápěči v Praze na Vltavě.

Usedáme do člunu a míříme ke třetímu pilíři Libeňského mostu, kde právě probíhá prohlídka. „Tento pilíř bude asi v nejhorším stavu, tady má voda největší sílu. Chybí tam jedna kostka – budeme se ji snažit pod vodou najít, aby se nemusel dělat nová,“ přibližuje Petr Mulač ze záchranné potápěčské služby České republiky, zatímco jeden z jeho kolegů už je dole ve Vltavě a další dva jej jistí na člunu.

Čtěte také

„Přijedeme po proudu, přiblížíme se s vypnutým motorem, tak abychom neohrozili potápěče, a potom si s ním budeme moct přes komunikaci popovídat,“ popisuje akci Petr Mulač.

Abych mohla udělat rozhovor s potápěčem Ondrou, tak musím přímo tady na Vltavě přelézt z jednoho člunu do druhého, kde je speciální dorozumívací přístroj – což vůbec nebude jednoduché.

„Ondro, až budeš v pořádku, až budeš ustálený, bude s tebou mluvit paní z rozhlasu, ano?,“ upozorňuje Petr Mulač potápěče na následující rozhovor. „Můžeme!,“ ozývá se ze čtyřmetrové hloubky potápěč Ondra.

Dobrý den, tady je Eva Kézrová, Český rozhlas Radiožurnál, chci se vás zeptat, co vidíte dole pod vodou u pilíře Libeňského mostu? „Nacházím se ze zhruba v hloubce 4,2 metru. Vidím na jednu stranu pilíře, která je v dolní části poškozená od valícího se materiálu. Nahmatám tu i spáry, je tu dokonce vypadlá kostka, plave tady nějaký nános, viditelnost bych odhadl asi na 15 centimetrů,“ popisuje situaci pod vodou přes dorozumívací zařízení potápěč.

Viditelnost ve špinavé Vltavě je tedy minimální, takže je vše potřeba zjistit po hmatu. Jakým způsobem se zaznamená to, co váš kolega pod vodou zjistil. „Musíme to dělat postupně, jak on vylézá z vody, tak se to zaznamená a zakreslí, protože se to nedá pamatovat,“ vysvětluje Petr Mulač.

Čtěte také

Pilíře zhruba poloviny ze 150 pražských mostů, které potápěči už zkontrolovali, mají nějaký problém, ale většinou jde o nánosy bahna a větví, nicméně jsou tady i složitější věci.

„Například na Rokytce jsme museli opravovat jeden podemletý most, uzavřít jednu lávku a na Botiči opravujeme ve větším rozsahu jeden most v Praze 15. Náklady na odstranění budou mezi 10 a 20 milióny korun,“ potvrzuje náměstek ředitele TSK Jiří Sládek.

autor: evk
Spustit audio